نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 245
آن قدر به شما شخصيت و ارزش و عظمت داد كه تمام موجودات عالم هستى را مسخر و
در مسير منافع شما قرار داد، آفتاب و ماه، باد و باران، كوهها و درهها، جنگلها و
صحراها، درختان و حيوانات، معادن و منابع زير زمينى، و خلاصه همه اين موجودات را
به خدمت شما دعوت كرد، و همه را سرگشته و فرمانبردار شما ساخت، تا از مواهب او
بهره گيريد و به غفلت نخوريد.
قابل توجه اينكه مىفرمايد: جميعا منه:" همه اينها با تمام ويژگيها و
اختلافاتى كه دارند از سوى اويند و به فرمان او در خدمت شما" [1] با توجه به
اينكه همه مواهب از ناحيه او است و خالق و مدبر و پروردگار همه ذات پاك او مىباشد
پس چرا انسان به سراغ غير او رود؟ و سر بر آستان مخلوقات ضعيف بگذارد؟ و از معرفت
منعم حقيقى غافل بماند؟
لذا در پايان آيه مىافزايد:" در اين نشانههاى مهمى است براى كسانى كه
تفكر و انديشه مىكنند" (إِنَّ فِي
ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ).
در آيه قبل از عواطف انسانها استفاده مىشد، و در اينجا از عقول و انديشههاى
آنها، چه خداى مهربانى كه با هر زبان ممكن با بندگانش سخن مىگويد، گاه با زبان
دل، و گاه با زبان فكر، و هدف در همه اينها يك چيز بيش نيست، و آن بيدارى انسانهاى
غافل و به حركت درآوردن آنها در سير الى اللَّه است.
در باره تسخير موجودات مختلف جهان بحث مشروحى ذيل آيات 31 تا 33 سوره ابراهيم
(جلد 10 صفحه 349 به بعد) آوردهايم.
***
[1] در مورد اعراب و تركيب"
جميعا منه" احتمالات متعددى داده شده است:
زمخشرى در كشاف دو احتمال مىدهد نخست اينكه" جميعا منه" حال
براى" ما فى السموات و الارض" است، يعنى همه اينها مسخر شماست در حالى
كه از ناحيه اوست، ديگر اينكه خبر مبتداى محذوفى است و در تقدير چنين است" هى
منه جميعا" بعضى نيز احتمال دادهاند كه تاكيد براى" ما فى السماوات و
ما فى الارض" بوده باشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 245