نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 178
***
سپس مىافزايد: آرى" اينچنين بود ماجراى آنها، و ما همه اين
سرمايهها و ما ترك فرعونيان را ميراث براى اقوام ديگرى قرار داديم"! (كَذلِكَ وَ أَوْرَثْناها قَوْماً آخَرِينَ) [1] منظور از" قَوْماً آخَرِينَ" بنى اسرائيل است، چرا كه در آيه 59 سوره شعراء به آن
تصريح شده است، و تعبير به" ارث" اشاره به اين است كه آنها بدون درد سر
و خون جگر اينهمه اموال و ثروتها را به چنگ آوردند، همانگونه كه انسان ارث را
بىزحمت به چنگ مىآورد.
قابل توجه اينكه آيه فوق و آيه همانند آن در سوره" شعراء" نشان
مىدهد كه بنى اسرائيل بعد از غرق فرعونيان به سرزمين مصر بازگشتند، و وارث ميراث
فراعنه شدند و در آنجا حكومت كردند، و مسير حوادث نيز همين را اقتضا مىكند كه بعد
از فرو ريختن پايههاى قدرت فرعونيان در مصر، موسى ع هرگز اجازه نمىداد آن كشور
گرفتار خلا سياسى گردد.
اما اين سخن با آنچه در آيات قرآن آمده است كه بنى اسرائيل بعد از نجات از
چنگال فرعونيان به سوى سرزمين موعود سرزمين فلسطينى حركت كردند كه حوادث آن در
قرآن مشروحا آمده منافات ندارد، ممكن است گروهى از آنها در سرزمين مصر كه به دست
آنها افتاده بود به عنوان نمايندگانى از سوى موسى ع اقامت كرده باشند، و گروه
بيشترى راهى ديار فلسطين شدهاند.
(توضيح بيشتر پيرامون اين سخن را در
جلد 15 صفحه 239" ذيل آيه 59 شعرا" مطالعه فرمائيد).
[1]" كذلك" خبر مبتداى
محذوفى است و در تقدير الامر كذلك مىباشد، و اين تعبير براى تاكيد گفته مىشود،
بعضى احتمالات ديگر در تركيب آن نيز دادهاند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 178