نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 170
موسى ع به عنوان پيشگيرى مىافزايد:" من به پروردگار خود و پروردگار شما
پناه مىبرم از اينكه مرا متهم يا سنگسار كنيد" (وَ إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَ رَبِّكُمْ أَنْ تَرْجُمُونِ).
اين تعبير ممكن است اشاره به اين باشد كه من از تهديدهاى شما باك ندارم، و تا
آخرين نفس ايستادهام و خدا حافظ و نگاهبان من است، اين گونه تعبيرات قاطعيت
بيشترى به دعوت رهبران الهى مىداده و اراده دشمنان را تضعيف و بر استقامت دوستان
مىافزوده، چرا كه مىدانستند رهبرشان تا آخرين مرحله مقاومت مىكند.
تكيه روى مساله" رجم" (سنگسار كردن) ممكن است از اينجا سرچشمه گرفته
باشد كه بسيارى از رسولان الهى را قبل از موسى ع تهديد به" رجم" كردند،
از جمله نوح: قالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ يا نُوحُ لَتَكُونَنَّ
مِنَ الْمَرْجُومِينَ اى نوح اگر خوددارى نكنى
سنگسار خواهى شد (شعرا- 116).
و ابراهيم ع آنجا كه آذر او را تهديد كرد و گفت: لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ لَأَرْجُمَنَّكَ (مريم- 46) و شعيب در آنجا كه بتپرستان تهديدش كردند وَ لَوْ لا رَهْطُكَ لَرَجَمْناكَ (هود- 91):" اگر به خاطر احترام قبيلهات نبود ترا سنگسار
مىكرديم".
انتخاب سنگسار از ميان انواع قتل به خاطر آن است كه از همه سختتر است، و به
گفته بعضى از ارباب لغت اين كلمه به معنى مطلق قتل نيز آمده است [1] اين احتمال نيز
از سوى بسيارى از مفسران داده شده كه" رجم" به معنى متهم ساختن و دشنام
دادن است، زيرا اين واژه در اين معنى نيز به كار مىرود و در حقيقت پيشگيرى از
تهمتهايى است كه بعدا به موسى زدند.
استعمال اين كلمه در معنى گستردهاى كه هر دو معنى را شامل مىشود نيز