نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 160
مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ).
گاه مىگفتند يك" غلام رومى" داستانهاى انبياء را شنيده به او تعليم
مىدهد، و اين آيات ساخته و پرداخته او است! وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ، إِنَّما
يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ لِسانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَ هذا
لِسانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ:" ما
مىدانيم كه آنها مىگويند بشرى به او تعليم مىدهد در حالى كه زبان كسى كه اين
نسبت الحادى را به او مىدهند عجمى است و اين قرآن عربى آشكار است" (نحل-
103).
و گاه مىگفتند او گرفتار اختلال حواس شده است، و اين سخنان زائيده آن است از
دست دادن تعادل فكرى است.
***
سپس مىافزايد:" ما كمى عذاب را از شما برطرف مىسازيم ولى عبرت
نمىگيريد، و بار ديگر به كارهاى خود بازمىگرديد" (إِنَّا كاشِفُوا الْعَذابِ قَلِيلًا إِنَّكُمْ عائِدُونَ).
و از اينجا روشن مىشود كه اگر به هنگام گرفتارى در چنگال عذاب از كرده خود
پشيمان شوند و تصميم بر تجديد نظر مىگيرند موقت و زودگذر است، همين كه طوفان
حوادث فرو نشست برنامههاى پيشين تكرار مىگردد.
***
و در آخرين آيه مورد بحث مىفرمايد:" ما از آنها انتقام مىگيريم
روزى روز مجازات بزرگ و سخت است، آرى ما از آنها انتقام مىگيريم" (يَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْكُبْرى إِنَّا
مُنْتَقِمُونَ) [1]
[1] در تركيب اين جمله احتمالات
فراوانى دادهاند، آنچه بيشتر از سوى مفسران پذيرفته شده است و با لحن آيه نيز
مناسب مىباشد اين است كه:" يوم" متعلق است به فعل" ننتقم" كه
از جمله" انا منتقمون" فهميده مىشود، بنا بر اين در تقدير چنين است:"
ننتقم منهم يوم نبطش البطشة الكبرى انا منتقمون.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 160