نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 127
85- پر بركت و زوال ناپذير است كسى كه مالك و حاكم آسمانها و زمين و آنچه در
ميان آن دو است مىباشد، و آگاهى از قيام قيامت فقط نزد او است و به سوى او باز
مىگرديد.
تفسير: بگذار در باطل خود غوطهور باشند
از آنجا كه در آيات گذشته، مخصوصا در آغاز سوره، گفتگو از مشركان عرب و
اعتقادشان به وجود فرزند براى خدا در ميان بود، و فرشتگان را دختران خدا
مىپنداشتند، و نيز در چند آيه قبل از مسيح ع و دعوت او به توحيد خالص و عبوديت
پروردگار، سخن به ميان آمد، در آيات مورد بحث از طريق ديگرى براى نفى اين عقايد
باطل وارد شده مىفرمايد:" به آنها كه دم از وجود فرزندى براى خدا مىزنند
بگو اگر براى خداوند رحمن فرزندى باشد من نخستين كسى بودم كه به او احترام
مىگذاردم و از وى اطاعت مىكردم" (قُلْ
إِنْ كانَ لِلرَّحْمنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعابِدِينَ).
زيرا از همه شما ايمان و اعتقادم به خدا بيشتر و معرفت و آگاهيم فزونتر است، و
من قبل از شما به فرزند او احترام مىگذارم و از وى اطاعت مىكنم.
اگر چه مضمون اين آيه براى گروهى از مفسران پيچيده آمده و به توجيهات مختلفى
پرداختهاند كه بعضى بسيار عجيب به نظر مىرسد [1] ولى محتواى آيه
[1] مثل اينكه بعضى از مفسرين"
ان" را به معنى نفى و انا اول العابدين را به معنى نخستين عبادت كننده خدا
گرفتهاند كه طبق اين تفسير معنى آيه چنين مىشود:
" براى خداوند هرگز فرزندى نيست و من نخستين عبادت كننده خدا هستم"!
بعضى ديگر" عابدين" را به معنى ابا كننده از عبادت گرفتهاند كه معنى
چنين مىشود:" اگر خدا فرزندى داشته باشد من هرگز پرستش چنين خدايى نخواهم
كرد چرا كه با داشتن فرزند نمىتواند خدا باشد" واضح است كه اينگونه تفسيرها
به هيچوجه با ظاهر آيه سازگار نيست.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 127