نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 120
76- ما به آنها ستم نكرديم آنها خود ستمكار بودند.
77- آنها فرياد مىكشند اى مالك دوزخ! آرزو داريم پروردگارت ما را بميراند (تا
آسوده شويم!) مىگويد: شما در اينجا ماندنى هستيد! 79- بلكه آنها تصميم محكم بر
توطئه گرفتند ما نيز اراده محكمى (در باره آنها) داريم.
80- آنها چنين مىپندارند كه ما اسرار پنهانى و سخنان درگوشى آنها را
نمىشنويم آرى رسولان (و فرشتگان) ما نزد آنها هستند و مىنويسند.
تفسير:
آرزو داريم بميريم و از عذاب راحت شويم!
در اين آيات سرنوشت مجرمان و كافران در قيامت تشريح شده تا در مقايسه با
سرنوشت شوقانگيزى كه مؤمنان فرمانبردار پروردگار داشتند هر دو بعد مطلب روشنتر
گردد.
نخست مىفرمايد:" مجرمان در عذاب دوزخ جاودانه خواهند ماند" (إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِي عَذابِ جَهَنَّمَ خالِدُونَ)" مجرم" از ماده" جرم" در اصل به معنى
قطع كردن است كه در مورد قطع ميوه از درخت، و همچنين قطع خود درختان نيز به كار
مىرود ولى بعدا در مورد انجام هر گونه اعمال بد به كار رفته است، شايد به اين
تناسب كه انسان را از خدا و ارزشهاى انسانى جدا مىسازد.
ولى مسلم است كه در اينجا همه مجرمان را نمىگويد، بلكه مجرمانى كه راه كفر
پيش گرفتهاند منظور است، به قرينه ذكر مساله خلود و عذاب جاودان و هم به قرينه
مقابله با مؤمنانى كه در آيات قبل سخن از آنها بود، و اينكه بعضى از مفسران
گفتهاند همه مجرمان را شامل مىشود بسيار بعيد است.
***
ولى از آنجا كه ممكن است" عذاب دائم" با گذشت زمان تخفيف يابد،
و تدريجا از شدت آن كاسته گردد در آيه بعد مىافزايد:" هرگز عذاب از آنها
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 120