نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 12
از ازل تا به
ابد ادامه يافته، وجودى است كه بر همه بندگان مىكند، و اصلا آنها را براى رحمت
آفريده است وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ (هود- 119).
به همين دليل
اعراض و لجاجت شما هرگز مانع لطف او نخواهد بود، و پيامبر ص و مؤمنان راستين هم
نبايد دلسرد شوند كه اين اعراض از حق و پيروى از شهوات و هوى و هوس نيز سابقه طولانى
دارد!
***
اما براى اينكه تصور نكنند كه لطف بى حساب خداوند مانع مجازات آنها در
پايان كار خواهد شد كه مجازات نيز خود، مقتضاى حكمت او است، در آيه بعد
مىافزايد:" ما كسانى را كه نيرومندتر از اينها بودند هلاك و نابود
كرديم" (فَأَهْلَكْنا أَشَدَّ مِنْهُمْ بَطْشاً).
" و
داستان پيشينيان قبلا گذشت" (وَ مَضى مَثَلُ الْأَوَّلِينَ).
در آياتى كه
قبلا بر تو نازل كردهايم، نمونههاى زيادى از اين اقوام سركش و طغيانگر مطرح
شدهاند، و شرح حال آنها از طريق وحى، بى كم و كاست بر تو نازل گرديده، در ميان
آنها اقوامى بودند كه از مشركان عرب بسيار نيرومندتر بودند، با امكانات و ثروت و
نفرات و لشگر و استعداد فراوان، اقوامى همچون فرعون و فرعونيان، زورمندانى همچون
قوم عاد و ثمود، اما برويد ويرانههاى شهرهاى آنها را ببينيد، و سرگذشت آنها را در
تاريخ بخوانيد، و از همه روشنتر آنچه را در قرآن در باره آنها نازل شده است بررسى
كنيد تا بدانيد شما طاغيان لجوج از عذاب دردناك الهى هرگز در امان نيستيد.
"
بطش" (بر وزن فرش) چنان كه" راغب" در" مفردات" مىگويد:
به معنى" گرفتن چيزى است با قدرت" و در اينجا با كلمه" اشد"
نيز همراه شده كه نشانه قدرت و نيروى بيشترى است.
ضمير
در" منهم" به مشركان عرب بازمىگردد كه در آيات قبل مخاطب
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 12