نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 114
نخست مىفرمايد: از سوى خداوند بزرگ و منان به آنها خطاب مىشود" وارد
بهشت شويد" (ادْخُلُوا الْجَنَّةَ).
به اين ترتيب پذيرايى كننده واقعى از آنها خدا است كه از ميهمانان خودش دعوت
كرده مىگويد: بفرمائيد و وارد بهشت شويد! سپس به نخستين نعمت اشاره كرده،
مىافزايد" شما و همسرانتان" (أَنْتُمْ
وَ أَزْواجُكُمْ).
روشن است بودن در كنار همسران با ايمان و مهربان هم براى مردان لذت بخش است و
هم براى زنانشان كه اگر در اندوه دنيا شريك بودند در شادى آخرت نيز شريك باشند.
بعضى ازواج را در اينجا به معنى همرديفان و دوستان و نزديكان تفسير كردهاند
كه اگر آنهم باشد خود نعمت بزرگى است، ولى ظاهر آيه همان معنى نخست است.
سپس اضافه مىكند" همگى غرق سرور و شادى باشيد، آن چنان كه سرور و
شادمانى كه آثارش در چهرههاى شما پرتوافكن باشد" (تُحْبَرُونَ).
" تحبرون" از ماده" حبر" (بر وزن فكر) به معنى اثر مطلوب است،
و گاه به زينت و آثار شادمانى كه در چهره ظاهر مىشود نيز اطلاق شده، و اگر
به" علماء"" احبار" (جمع حبر بر وزن ابر) گفته مىشود به خاطر
آثارى است كه از آنها در ميان مجتمعات بشرى باقى مىماند، چنان كه امير مؤمنان على
ع فرمود:
العلماء باقون ما بقى الدهر اعيانهم مفقودة و امثالهم فى القلوب موجوده
:" دانشمندان تا پايان جهان زندهاند شخص آنها در ميان نيست اما آثارشان
در قلبها موجود است" [1]