نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 111
را استحكام بيشترى مىبخشد.
طبيعى است كه دوستان در امور زندگى كمك يكديگرند اگر دوستى بر اساس شر و فساد
باشد شريك در جرم يكديگرند، و اگر بر اساس خير و صلاح باشد شريك در پاداش يكديگر
مىباشند، بنا بر اين جاى تعجب نيست كه دوستى از قسم اول در آنجا تبديل به دشمنى
گردد، و از قسم دوم به دوستى محكمتر.
امام صادق ع مىفرمايد:
الا كل خلة كانت فى الدنيا فى غير اللَّه عز و جل فانها تصير عداوة يوم
القيامة
:" بدانيد هر دوستى كه در دنيا براى خاطر خدا نباشد در قيامت تبديل به
عداوت و دشمنى مىشود" [1] آيه بعد در حقيقت تفسيرى است براى اوصاف و حالات"
متقين" و بيانى است از سرنوشت پرافتخار آنها.
در آن روز خداوند به آنها مىگويد:" اى بندگان من! امروز نه ترسى بر شما
است، و نه غم و اندوهى خواهيد داشت" (يا
عِبادِ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَ لا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ).
چه پيام جالبى؟! پيامى بدون واسطه از سوى خداوند، پيامى كه با بهترين توصيفها
آغاز مىشود، اى بندگان خدا! پيامى كه مهمترين نگرانى انسان را در آن روز پرنگرانى
زائل مىكند، پيامى كه هر گونه غم و اندوه از گذشته را از دل مىزدايد، آرى اين
پيام داراى چهار مزيت بالا است.
***
در آخرين آيه مورد بحث اين پرهيزگاران و بندگان گرامى را با دو جمله ديگر
مشخصتر ساخته، مىفرمايد:" همانها كه به آيات ما ايمان آوردند و در برابر
فرمان و دستور ما تسليم بودند" (الَّذِينَ
آمَنُوا بِآياتِنا وَ كانُوا مُسْلِمِينَ).
[1] تفسير" على بن ابراهيم"
طبق نقل" نور الثقلين" جلد 4 صفحه 612.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 111