نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 106
اين است راه مستقيم".
***
اما عجب اينكه با اينهمه تاكيدات باز هم" در ميان گروههاى زيادى كه
بعد از عيسى ع پيدا شدند احزابى ظهور كردند كه در باره عيسى اختلاف داشتند" (فَاخْتَلَفَ الْأَحْزابُ مِنْ بَيْنِهِمْ) [1] بعضى او را خدا مىپنداشتند كه به زمين نازل شده! بعضى ديگر فرزند خدايش
مىخواندند.
بعضى او را يكى از اقنومهاى سهگانه (سه ذات مقدس اب و ابن و روح القدس)
مىدانستند.
تنها گروهى كه در اقليت بودند او را بنده خدا و فرستاده او مىشمردند، ولى
سرانجام عقيده اكثريت غالب شد و مساله تثليث و خدايان سهگانه جهان مسيحيت را فرا
گرفت.
در اين زمينه حديث تاريخى جالبى نقل كرده كه در جلد سيزدهم صفحه 70 ذيل آيه 36
سوره مريم آوردهايم.
اين احتمال نيز در تفسير آيه وجود دارد كه اختلاف تنها در ميان مسيحيان نبود،
بلكه در ميان يهود و پيروان مسيح در مورد او اختلاف درگرفت، پيروانش در باره او
غلو كردند و او را به مقام الوهيت رساندند، در حالى كه دشمنانش او و مادرش مريم
پاكدامن را به بدترين اتهامات متهم ساختند، و اينگونه است راه و رسم جاهلان، گروهى
در افراطند، و گروهى در تفريط، و يا به گفته امير مؤمنان على ع بعضى" محب
غال" هستند و بعضى" مبغض قال" آنجا كه فرمود:
هلك فى رجلان محب غال و مبغض قال:" دو گروه در باره من هلاك شدند
[1] ضمير در" بينهم" به
كسانى بازمىگردد كه مسيح (ع) آنها را در آيه قبل مخاطب ساخته و به عبوديت خداوند
دعوت كرده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 106