نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 105
و در پايان آيه مىافزايد:" اكنون كه چنين است و محتواى دعوت من اين است
تقواى الهى پيشه كنيد و مرا اطاعت نمائيد" (فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُونِ).
***
سپس براى اينكه هر گونه ابهامى را در زمينه عبوديت خود بر طرف سازد
مىگويد:" به طور قطع خداوند پروردگار من و پروردگار شما است" (إِنَّ اللَّهَ هُوَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ).
قابل توجه اينكه كلمه" رب" را دو بار در اين آيه تكرار مىكند، يك
بار در مورد خود، و يك بار در مورد مردم، تا روشن سازد من و شما يكسانيم، و
پروردگار شما و من يكى است.
من نيز در تمام وجود و هستيم همانند شما نيازمند به خالق و مدبرى هستم، او
مالك من و راهنماى من است.
و براى تاكيد بيشتر اضافه مىكند:" اكنون كه چنين است او را پرستش
كنيد" (فَاعْبُدُوهُ).
چرا كه غير او لايق پرستش نيست، همه مربوبند و او رب است، و همه مملوكند و او
مالك.
باز هم سخن خود را با جمله ديگرى تاكيد مىكند تا جاى هيچ بهانهاى باقى نماند
مىگويد" اين است صراط مستقيم" (هذا
صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ) [1] آرى راه راست همان راه عبوديت و بندگى
پروردگار است، راهى است كه انحراف و اعوجاج در آن نيست، همانگونه كه در آيه 61
سوره يس آمده است:
وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ:" آيا با شما عهد نكردم كه مرا پرستش كنيد
[1] نظير همين آيه با مختصر تفاوتى در
سوره مريم آيه 36، و سوره انعام آيه 51، آمده است، و تكرار اين معنى تاكيدى است بر
اين حقيقت كه عيسى در مورد عبوديت خود به همه آنها اتمام حجت كرد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 105