responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 503

تعبير به" كذلك" (اينگونه) ممكن است اشاره به اين باشد كه تمام انواع سه گانه وحى كه در آيه قبل آمده براى پيامبر اسلام ص تحقق يافت، گاه مستقيما با ذات پاك پروردگار ارتباط مى‌يافت، و گاه از طريق فرشته وحى و گاه با شنيدن آوازى شبيه امواج صوتى چنان كه در روايات اسلامى نيز اشاره به همه اينها شده، و شرح آن را ذيل آيه گذشته بيان كرديم.

در اينكه منظور از" روح" در اينجا چيست؟ دو قول در ميان مفسران ديده مى‌شود:

نخست اينكه منظور از آن قرآن مجيد است كه مايه حيات دلها و زندگى جانها است، اين قول را غالب مفسران برگزيده‌اند [1] راغب در مفردات نيز مى‌گويد: سمى القران روحا فى قوله و كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا و ذلك لكون القرآن سببا للحياة الأخروية:

" قرآن در آيه و كذلك اوحينا ... روح ناميده شده زيرا سبب حيات اخروى است".

اين معنى با قرائن مختلفى كه در آيه وجود دارد مانند تعبير به" كذلك" كه اشاره به مساله وحى است و تعبير به" اوحينا" و همچنين تعبيراتى كه در باره قرآن در ذيل همين آيه آمده است كاملا سازگار است.

گرچه" روح" در ساير آيات قرآن غالبا به معانى ديگرى آمده است ولى با توجه به قرائن فوق ظاهر اين است كه روح در اينجا به معنى قرآن است.

در تفسير آيه 2 سوره نحل (يُنَزِّلُ الْمَلائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلى‌ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ‌) نيز گفتيم كه قرائن نشان مى‌دهد" روح" در آن آيه نيز به معنى‌


[1]" طبرسى" در مجمع البيان،" شيخ طوسى" در تبيان،" فخر رازى" در تفسير كبير،" مراغى" در تفسير المراغى و بعضى ديگر

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 503
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست