41- و كسى كه بعد از مظلوم شدن يارى طلبد ايرادى بر او نيست.
42- ايراد و مجازات بر كسانى است كه به مردم ستم مىكنند و در زمين به ناحق
ظلم روا مىدارند. براى آنها عذاب دردناكى است.
43- اما كسانى كه شكيبايى و عفو كنند اين از كارهاى پر ارزش است.
تفسير:
يارى طلبيدن عيب نيست، ظلم كردن عيب است
اين آيات در حقيقت تاكيد و توضيح و تكميلى است براى آيات گذشته، در زمينه
انتصار، و مجازات ظالم، و عفو و گذشت در موارد مناسب، و هدف از آن اين است كه
مجازات و انتقام گرفتن از ظالم حق مظلوم است و هيچكس حق ندارد مانعى بر سر راه او
ايجاد كند، در عين حال هر گاه مظلوم، پيروز و مسلط بر ظالم شد اگر صبر كند و
انتقام نگيرد فضيلت بزرگى خواهد بود.
نخست مىفرمايد:" كسى كه بعد از مظلوم شدن يارى بطلبد ايرادى بر او
نيست" (وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ
فَأُولئِكَ ما عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ) [1]
[1] تعبير به" ظلمه" از
قبيل اضافه مصدر به مفعول است
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 468