نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 42
عظمت خشم خدا
نسبت به آنان است [1] هر دو تفسير مناسب است اما
تفسير اول از جهاتى مناسبتر به نظر مىرسد.
***
به هر
حال مجرمان با مشاهده اوضاع و احوال قيامت و آگاهى بر خشم خداوند نسبت به آنها از
خواب غفلت طولانى خويش بيدار مىشوند و در فكر چاره مىافتند، و" مىگويند:
پروردگارا! ما را دو بار ميراندى و دو بار زنده كردى و ما در اين مرگ و حياتها همه
چيز را فهميديم، اكنون به گناهان خود اعتراف مىكنيم، آيا راهى براى خارج شدن از دوزخ
(و بازگشت به دنيا و جبران ما فات) وجود دارد"؟! (قالُوا
رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا
بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ).
آرى در آنجا
پردههاى غرور و غفلت كنار مىرود، و چشم حقيقت بين انسان باز مىشود، لذا چارهاى
جز اعتراف به گناه ندارد.
آنها در اين
جهان اصرار به انكار معاد داشتند، و پيامبران را در اين زمينه به باد استهزاء
مىگرفتند، اما هنگامى كه مرگ و حيات متوالى خود را مىبينند جايى براى انكار باقى
نمىماند، تكيه كردن آنها روى تكرار مرگ و حيات شايد از اين نظر است كه مىخواهند
بگويند: اى خداوندى كه مالك مرگ
[1] طبق تفسير اول" اذ""
ظرفيه" است و متعلق به" مقتكم انفسكم" مىباشد.
و طبق
تفسير دوم" تعليليه" است، و متعلق به مقت اللَّه مىباشد- قابل توجه
اينكه در باره دو" مقت" كه در آيه فوق است چهار احتمال وجود دارد كه هر
يك از مفسران يكى از آنها را برگزيده است: نخست اينكه ظرف هر دو قيامت بوده باشد،
ديگر اينكه ظرف هر دو دنيا باشد سوم اينكه ظرف مقت اول دنيا و مقت دوم آخرت باشد،
و چهارم عكس آن است، ولى از همه بهتر طبق تفسير فوق اين است كه اولى مربوط به آخرت
و دومى مربوط به دنيا و يا هر دو مربوط به آخرت باشد (دقت كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 42