نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 368
او بىتفاوت" [1] و در پايان آيه و بيان اوصاف ديگر ذات مقدسش مىگويد:" او شنوا و بينا
است" (وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ).
آرى او هم خالق است، و هم مدبر، هم شنوا است و هم بينا، و در عين حال شبيه و
نظير و مانند ندارد، به همين دليل بايد تنها در سايه ولايت و ربوبيت او قرار گرفت،
و قيد بندگى غير او را از خود برداشت.
***
در آخرين آيه مورد بحث سخن از سه قسمت ديگر از صفات فعل و ذات پروردگار
است كه هر كدام مساله ولايت و ربوبيت او را در بعد خاصى نشان مىدهد:
نخست مىفرمايد" كليدهاى آسمانها و زمين در دست او است" (لَهُ مَقالِيدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ).
بنا بر اين هر كس هر چه دارد از او است، و هر چه مىخواهد بايد از او بخواهد،
نه تنها" كليدها" بلكه" خزائن" آسمانها و زمين نيز از آن او
است" وَ لِلَّهِ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ
الْأَرْضِ" (منافقون- 7).
" مقاليد" جمع مقليد (بر وزن اقليد) به معنى كليد است، و اين كلمه
در بسيارى از مواقع به صورت كنايه از تسلط كامل بر چيزى به كار مىرود، گفته
مىشود كليد اين كار در دست من است، يعنى راه و برنامه و شرايط پيروزى آن همه در
اختيار من قرار دارد و (در باره ريشه اين لغت و ويژگيهاى آن بحث مشروحترى در ذيل
آيه 63 سوره زمر در جلد 19 آوردهايم).
در توصيف بعد كه در حقيقت نتيجهاى است براى توصيف قبل، مىافزايد:
" روزى را براى هر كس بخواهد گسترش مىدهد و براى هر كس بخواهد تنگ