نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 357
است [1] در
اينجا سؤالى مطرح است و آن اينكه آيا از جمله" لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها" استفاده نمىشود كه هدف از نزول قرآن انذار مردم مكه
و اطراف آن است؟ آيا اين تعبير با جهانى بودن اسلام تضاد ندارد؟! پاسخ اين سؤال با
توجه به يك نكته روشن مىشود، و آن اينكه: كلمه" ام القرى" كه يكى از
نامهاى مكه است از دو واژه تركيب يافته" ام" كه در اصل به معنى اساس و
ابتدا و آغاز هر چيزى است، و مادر را هم به همين جهت" ام" مىگويند كه
اساس و اصل فرزندان است.
و" قرى" كه جمع" قريه" به معنى هر گونه آبادى و شهر است،
اعم از شهرهاى بزرگ و كوچك يا روستاها، و شواهد زيادى نيز در قرآن بر اين معنى
وجود دارد.
اكنون ببينيم چرا" مكه" را" ام القرى" ناميدهاند؟ (مادر
و اصل همه آباديها).
روايات اسلامى تصريح مىكند كه همه زمين نخست زير آب غرق بود و خشكيها تدريجا
سر از آب بيرون آوردند (علم امروز نيز اين معنى را پذيرفته است).
اين روايات مىگويد: نخستين نقطهاى كه از زير آب سر برآورد" كعبه بود، و
سپس خشكيهاى زمين از كنار آن گسترش يافت كه از آن به عنوان دحو الارض (گسترش زمين)
ياد شده است.
با توجه به اين تاريخچه روشن مىشود كه" مكه" اصل و اساس و آغاز
همه
[1] توجه داشته باشيد"
انذار" به دو مفعول متعدى مىشود كه در آيه مورد بحث در جمله اول مفعول اول
آن ذكر شده، و در جمله دوم مفعول دوم، البته گاه مفعول دوم آن همراه"
با" مىباشد و مىگويند انذره بذلك
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 357