نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 355
ولى هدايت اجبارى فايدهاى ندارد) اما خداوند هر كس را بخواهد در رحمتش وارد
مىكند و براى ظالمان ولى و ياورى نيست.
تفسير: قيامى از" ام القرى"
به تناسب اشارهاى كه در آيات گذشته به مساله شرك شده، در نخستين آيه مورد بحث
به نتيجه كار مشركان و انتهاى مسيرشان پرداخته مىگويد:" كسانى كه غير خدا را
ولى خود برگزيدند خداوند حساب اعمال آنها را نگهميدارد، و از نياتشان آگاه
است" (وَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ
أَوْلِياءَ اللَّهُ حَفِيظٌ عَلَيْهِمْ).
تا به موقع حساب آنها را برسد و كيفر لازم را به آنها بدهد.
سپس روى سخن را به پيامبر ص كرده، مىگويد:" تو مامور نيستى كه آنها را
مجبور به قبول حق سازى" (وَ ما
أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ).
وظيفه تو تنها ابلاغ رسالت، و رسانيدن پيام خدا به همه بندگان است شبيه اين
جمله در قرآن فراوان است: لَسْتَ
عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ:" تو سيطره و غلبه بر
آنها ندارى" (غاشيه- 22).
ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ:" تو موظف به اجبار آنها نيستى" (ق- 45).
وَ ما جَعَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً:" تو مسئول اعمال آنها نيستى و براى اجبار آنان مبعوث نشدهاى"
(انعام- 107).
ما عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ:" رسول وظيفهاى جز ابلاغ رسالت ندارد" (مائده-
99).
و بيانگر اين واقعيت است كه خداوند مىخواهد بندگان آزاد باشند و راه او را با
اراده و اختيار خود بپويند، چرا كه ارزش واقعى ايمان و عمل صالح در همين است، و
ايمان و عمل اجبارى ارزش معنوى ندارد.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 355