نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 300
و اختلافى به سخنش راه مىيابد، و نه خط نسخ و بطلان بر آن كشيده مىشود، نه
دست تحريف به سوى آن دراز مىگردد، و نه تضادى با حقايق كتب پيشين و اكتشافات علمى
در حال و آينده دارد.
به هر حال اين آيه از آيات روشنى است كه نفى هر گونه تحريف، چه از نظر نقصان،
و چه اضافه، از قرآن مجيد مىكند (شرح بيشتر در باره عدم تحريف قرآن در جلد 11
صفحه 18 به بعد- ذيل آيه 9 سوره حجر إِنَّا
نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ بيان شد، و دلائل مختلف آن را شرح داده، و به سؤالاتى كه در اين زمينه است
پاسخ گفتهايم).
***
سؤال:
ممكن است گفته شود" باطل" همان گونه كه اشاره شد به معنى"
مخالف حق" است در حالى كه شما و مفسران ديگر آن را به معنى" مبطل"
و ابطال كننده تفسير كردهايد.
پاسخ اين سؤال را با توجه به نكته ظريفى مىتوان دريافت، و آن اينكه قرآن
نمىگويد باطلى بعد از اين كتاب آسمانى به وجود نمىآيد، بلكه مىگويد باطلى به
سراغ اين كتاب آسمانى نخواهد آمد (به ضمير در جمله" تاتيه" توجه كنيد) و
معنى اين سخن آن است كه چيزى نمىتواند به سراغ آن بيايد و آن را ابطال كند (دقت
كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 300