responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 297

تهديدى است پر معنى و توام با وعده مجازات، چرا كه ديدن اعمال و نگه داشتن حساب آنها براى همين منظور است.

***
آيه بعد سخن را از توحيد و معاد به قرآن و نبوت مى‌كشاند، و باز به صورت هشدار به كافران لجوج و بى منطق مى‌فرمايد:" آنها كه به اين ذكر و يادآورى الهى (قرآن مجيد) به هنگامى كه به سراغ آنها آمد كافر شدند بر ما مخفى نخواهند ماند" (إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِالذِّكْرِ لَمَّا جاءَهُمْ‌) [1] اطلاق" ذكر" بر" قرآن" به خاطر اين است كه قبل از هر چيز انسان را متذكر و بيدار مى‌سازد و حقايقى را كه انسان اجمالا با فطرت خدادادى دريافته با وضوح و تفصيل شرح مى‌دهد، نظير اين تعبير در آيات ديگر قرآن نيز آمده است، از جمله در آيه 9 سوره حجر مى‌خوانيم: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ‌:" ما اين ذكر و يادآورى را نازل كرديم و به طور قطع از آن پاسدارى خواهيم كرد".

و بعد براى بيان عظمت قرآن مى‌افزايد:" به طور مسلم كتابى است شكست ناپذير" (وَ إِنَّهُ لَكِتابٌ عَزِيزٌ).

كتابى است كه هيچ كس نمى‌تواند همانند آن را بياورد و بر آن غلبه كند، كتابى است بى‌نظير، منطقش محكم و گويا، استدلالاتش قوى و نيرومند، تعبيراتش منسجم و عميق، تعليماتش ريشه‌دار و پر مايه، و احكام و دستوراتش هماهنگ‌


[1] در اين كه خبر" ان الذين" چيست؟ مفسران احتمالات زيادى داده‌اند كه از همه مناسبتر اين است كه گفته شود خبر جمله" لا يخفون علينا" است كه بقرينه آيه قبل حذف شده، بعضى نيز خبر را- به" يلقون فى النار" كه از آيه قبل فهميده مى‌شود گرفته‌اند، و بعضى جمله" أُولئِكَ يُنادَوْنَ مِنْ مَكانٍ بَعِيدٍ" كه در آيات آينده خواهد آمد مى‌دانند، ولى معنى اول مناسبتر به نظر مى‌رسد

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 297
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست