نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 278
بهره عظيمى از ايمان و تقوا دارند به آن نائل نمىگردند.
36- و هر گاه وسوسههايى از شيطان متوجه تو گردد از خدا پناه طلب كه او شنونده
و آگاه است.
تفسير: بدى را با نيكى دفع كن!
در آيات گذشته سخن از كسانى در ميان بود كه مردم را از شنيدن آيات قرآن نهى
مىكردند، يعنى داعيان به سوى ضلال و گمراهى.
ولى در آيات مورد بحث از نقطه مقابل آنها كه گفتارشان بهترين گفتار است سخن
مىگويد، مىفرمايد:" چه كسى گفتارش بهتر است از آن كس كه دعوت به سوى خدا
مىكند و عمل صالح انجام مىدهد و مىگويد من از مسلمينم و با تمام وجودم اسلام را
پذيرفتهام" (وَ مَنْ أَحْسَنُ
قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنِي مِنَ
الْمُسْلِمِينَ).
گرچه آيه به صورت استفهام است، ولى پيدا است كه استفهام انكارى است، يعنى
هيچكس سخنش از داعيان به سوى اللَّه و مناديان توحيد بهتر نيست، همان مناديانى كه
با عمل صالح خويش دعوت زبانى خود را تاكيد و تثبيت مىكنند، و با اعتقاد به اسلام
و تسليم در برابر حق بر عمل صالح خويش صحه مىگذارند.
اين آيه با صراحت، بهترين گويندگان را كسانى معرفى كرده كه داراى اين سه
وصفند: دعوت به اللَّه، عمل صالح، و تسليم در برابر حق.
در حقيقت چنين كسانى علاوه بر سه ركن معروف ايمان، اقرار به لسان، عمل به
اركان، و ايمان به جنان (قلب) بر ركن چهارمى نيز چنگ زدهاند و آن تبليغ و نشر
آئين حق و اقامه دليل بر مبانى دين و زدودن آثار شك و ترديد از قلوب بندگان خدا
است. اين مناديان با اين چهار وصف بهترين مناديان جهانند.
گرچه گروهى از مفسران اين اوصاف را تطبيق بر شخص پيامبر ص و يا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 278