نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 276
روحانى است، خلاصه در آنجا همه چيز جمع است و هر نعمت معنوى و مادى بخواهند
فراهم است.
***
6-" نزل" چنان كه قبلا هم گفتهايم به معنى ارزاقى است كه به
وسيله آن از ميهمان پذيرايى مىكنند و بعضى به اولين وسيله پذيرايى از ميهمان
تفسير كردهاند، و در هر حال اين تعبير لطيف و زيبا نشان مىدهد كه مؤمنان با
استقامت همه ميهمان خدايند و بهشت ميهمان سراى اللَّه است و نعمتهايش وسائل
پذيرايى دوستان خدا.
***
7- با دقت در عمق اين مفاهيم و عظمت اين وعدههاى الهى كه به وسيله
فرشتگان به مؤمنان داده مىشود روح آدمى به پرواز در مىآيد، و تمام وجود او را به
سوى ايمان و استقامت جذب مىكند.
در پرتو اين فرهنگ و تعليمات بود كه اسلام از يك مشت عرب جاهلى انسانهاى
نمونهاى ساخت كه از هيچگونه ايثار و فداكارى مضايقه نداشتند، و همينها است كه
امروز مىتواند الهام بخش مسلمانان در راه پيروزى بر همه مشكلات باشد.
البته نبايد فراموش كرد كه" استقامت" همچون" عمل صالح"
ميوه درخت" ايمان" است زيرا ايمان هنگامى كه عمق و نفوذ كافى پيدا كند
انسان را دعوت به استقامت خواهد كرد، همانگونه استقامت در مسير حق بر عمق ايمان
نيز مىافزايد، و اين دو تاثير متقابل دارند.
از آيات ديگر قرآن نيز استفاده مىشود كه ايمان و استقامت نه تنها بركات معنوى
را به سوى انسان سرازير مىكند، بلكه از بركات مادى اين جهان نيز در سايه اين دو
بهرهمند خواهد شد، در سوره" جن" آيه 16 مىخوانيم:
وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ
لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً:" هر گاه
افراد با ايمان بر طريقه حق پايدارى كنند آب فراوان به آنها مىنوشانيم" (و
سالهايى پر باران و پر بركت نصيب آنها مىكنيم).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 276