نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 270
هم قرار مىدهد تا با مقايسه با يكديگر وضع آنها به خوبى روشن گردد، و از آنجا
كه در آيات گذشته سخن از منكران لجوجى در ميان بود كه بر كفر پافشارى داشتند، و
خداوند آنها را به عذابها و كيفرهاى مختلف تهديد مىكند، در آيات مورد بحث سخن از
مؤمنانى است كه در ايمانشان راسخ و پا بر جا هستند، و خداوند به هفت پاداش و موهبت
كه براى آنها قرار داده اشاره مىكند كه غالبا نقطه مقابل كيفرهاى گذشته است.
نخست مىگويد:" كسانى كه مىگويند پروردگار ما اللَّه است، سپس بر سر
گفته خود مىايستند و كمترين انحرافى پيدا نمىكنند، و آنچه لازمه آن است در عمل و
گفتار نشان مىدهند فرشتگان الهى بر آنها نازل مىشوند كه نترسيد و غمگين
مباشيد" (إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ
ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا
تَحْزَنُوا).
چه تعبير جامع و جالبى كه در حقيقت همه نيكىها و صفات برجسته را در بر دارد،
نخست دل به خدا بستن و ايمان محكم به او پيدا كردن، سپس تمام زندگى را به رنگ
ايمان در آوردن و در محور آن قرار دادن [1] بسيارند كسانى كه دم از عشق اللَّه مىزنند، ولى در عمل
استقامت ندارند، افرادى سست و ناتوانند كه وقتى در برابر طوفان شهوات قرار
مىگيرند با ايمان وداع كرده، و در عمل مشرك مىشوند، و هنگامى كه منافعشان به خطر
مىافتد همان ايمان ضعيف و مختصر را نيز از دست مىدهند.
[1]" استقاموا" از
ماده" استقامت" به معنى ملازم طريق مستقيم بودن و ثبات بر خط صحيح است،
و بعضى از ارباب لغت نيز آن را به معنى" اعتدال" تفسير كردهاند، و جمع
ميان اين دو معنى بعيد نيست
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 270