نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 244
كه از آن مىتوان به" صيحه" آسمانى تعبير كرد، و نيز آتش سوزانى
همراه دارد، و هم بر نقطهاى كه فرود مىآيد توليد لرزه شديد مىكند، و هم يك
وسيله ويرانگر است.
در حقيقت بلاغت قرآن ايجاب مىكند كه ابعاد مختلف يك عذاب را با تعبيرات
گوناگون در آيات مختلف بيان كند تا در نفوس انسانها تاثير عميقترى بخشد، در واقع
آنها با عوامل مختلف مرگآور در يك حادثه روبرو شدند كه هر كدام به تنهايى براى
نابوديشان كافى بود" صيحهاى مرگبار"" زمين لرزهاى
كشنده"" آتشى سوزان" و بالآخره" صاعقهاى وحشتناك".
***
ولى از آنجا كه گروهى هر چند اندك به صالح ايمان آورده بودند و ممكن است
كسانى سؤال كنند: پس سرنوشت آنها در ميان موج وحشتناك صاعقه چه شد؟ آيا آنها نيز
به آتش ديگران سوختند؟ قرآن در آيه بعد مىافزايد:" كسانى را كه ايمان آوردند
و تقوى پيشه داشتند نجات بخشيديم" (وَ
نَجَّيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا وَ كانُوا يَتَّقُونَ).
اين گروه را ايمان و تقوايشان نجات داد، و آن گروه طاغى را كفر و اعمال سوئشان
گرفتار عذاب الهى ساخت، و هر كدام مىتوانند الگويى براى گروهى از اين امت باشند.
بعضى از مفسران گفتهاند: از ميان آن همه جمعيت تنها يكصد و ده نفر! به صالح
ايمان آوردند، و خداوند آن گروه اندك را حفظ كرد و به موقع نجات داد.
نكته: انواع هدايت الهى
مىدانيم هدايت بر دو گونه است:" هدايت تشريعى" كه همان" ارائه
طريق" و نشان دادن راه با تمام نشانههاست، و" هدايت تكوينى"
كه" ايصال به مطلوب"
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 244