نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 234
شما بيايد و به زندگى ننگين شما خاتمه دهد [1] در آغاز اين سوره خوانديم بعضى از سران مشركان
مكه مانند" وليد بن مغيره" (و به روايتى عتبة بن ربيعه) براى تحقيق
پيرامون قرآن و دعوت پيامبر ص خدمتش آمدند و سؤالاتى كردند و پيامبر ص در ضمن پاسخ
آيات آغاز اين سوره را براى آنها تلاوت كرد، هنگامى كه به آيات فوق رسيد و آنان را
به صاعقهاى همچون صاعقه عاد و ثمود تهديد نمود چنان تكان خوردند و در وحشت فرو
رفتند كه ديگر قادر به ادامه سخن نبودند، برخاستند به سوى گروه خود بازگشتند، و
تاثر شديد خود را از اين كلمات اضطرابانگيز بيان كردند.
" صاعقه" به گفته" راغب" در" مفردات" صداى مهيبى
است كه در جو ايجاد مىشود و آتش يا مرگ يا عذاب همراه دارد (و به همين جهت است كه
گاهى صاعقه را به مرگ، و گاه به آتش اطلاق مىكنند).
" صاعقه" طبق تحقيقات دانشمندان امروز جرقه عظيم الكتريسته است كه
در ميان قطعه ابرى كه بار مثبت دارد با زمين كه بار منفى دارد ايجاد مىشود و
معمولا به نوك كوهها، درختان و هر شىء مرتفع و در بيابانهاى مسطح به انسانها و
چارپايان مىخورد، حرارت آن به قدرى زياد است كه هر چيزى در ميان آن قرار گيرد
تبديل به خاكستر مىشود، و صداى مهيب و زمين لرزه شديدى را در همان نقطه به همراه
دارد، و مىدانيم خداوند گروهى از اقوام سركش پيشين را به وسيله آن مجازات كرد، و
عجيب اينكه با تمام پيشرفتهاى علمى كه نصيب بشر شده هيچ وسيلهاى براى دفع آن وجود
ندارد و انسان از مبارزه با آن عاجز است.
اما چرا از ميان همه اقوام در اينجا انگشت روى قوم عاد و ثمود گذاشته شده است؟
[1]" فاء" در" فان
اعرضوا" بنا بر آنچه گفته شد" فاء تفريع" است، و اين انذار كوبنده
را فرع بر اعراض از آيات توحيدى پيشين قرار مىدهد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 234