نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 228
را بعد از آن مىشمرد، تفسير ثم به تاخير بيانى روشن به نظر مىرسد [1] 2-"
استوى" از ماده" استواء" در اصل به معنى اعتدال يا مساوات دو چيز
با يكديگر است، ولى به طورى كه بعضى از ارباب لغت و مفسران گفتهاند اين ماده
هنگامى كه با" على" متعدى شود به معنى" استيلاء و سلطه بر
چيزى" است، مانند الرَّحْمنُ عَلَى
الْعَرْشِ اسْتَوى" خداوند بر عرش استيلا
دارد" (طه- 5).
و هنگامى كه با" الى" متعدى شود به معنى" قصد" مىآيد،
مانند آيه مورد بحث كه مىفرمايد: ثُمَّ
اسْتَوى إِلَى السَّماءِ:" سپس
اراده آفرينش آسمان كرد".
3- جمله" هى دخان":" آسمانها در آغاز به صورت دود بود"
نشان مىدهد كه آغاز آفرينش آسمانها از توده گازهاى گسترده و عظيمى بوده است، و
اين با آخرين تحقيقات علمى در مورد آغاز آفرينش كاملا هماهنگ است.
هم اكنون نيز بسيارى از ستارگان آسمان به صورت توده فشردهاى از گازها و دخان
هستند.
4- جمله" فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيا
طَوْعاً أَوْ كَرْهاً":" خداوند به
آسمان و زمين فرمود به شكل خود در آييد از روى اطاعت يا اكراه" به اين معنى
نيست كه واقعا سخنى با لفظ گفته شده باشد، بلكه گفته خداوند همان فرمان تكوينى، و
اراده او بر امر آفرينش است، و تعبير به" طَوْعاً أَوْ كَرْهاً" اشاره به اين است كه اراده قطعى خداوند به شكل گرفتن آسمانها و زمين
تعلق يافته بود و در هر صورت مىبايست آن مواد به چنين صورت مطلوبى در آينده
بخواهند يا نخواهند.
5- جمله" اتينا طائعين": ما از روى اطاعت شكل نهايى به خود گرفتيم
اشاره به اين است كه مواد تشكيل دهنده آسمان و زمين از نظر تكوين و آفرينش
[1] اينكه از ابن عباس نقل شده كه
مىگويد: آفرينش زمين قبلا بوده اما" دحو الارض" بعدا بوده هيچ مشكلى را
حل نمىكند گويى" ابن عباس" به دنباله آيه كه از آفرينش كوهها و مواد
غذايى سخن مىگويد عنايت نكرده است (دقت كنيد)
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 228