نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 218
بخيل و بى ايمان قرار دارند، و جزاى آنها، پرداخته مىگويد:" كسانى كه
ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند اجر و پاداشى جاودانى و قطع ناشدنى
دارند" (إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا
الصَّالِحاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ).
" ممنون" از ماده" من" در اينجا به معنى قطع يا نقص است،
بنا بر اين" غير ممنون" يعنى" غير مقطوع" و بدون نقص، بعضى
واژه" منون" (بر وزن زبون) به معنى مرگ را نيز از همين ماده دانستهاند
و همچنين" منت گذاردن با زبان" را، چرا كه اولى قطع و پايان عمر است، و
دومى نعمت و شكر را قطع مىكند [1] بعضى از مفسران نيز گفتهاند: منظور از" غير
ممنون" در اينجا اين است كه هيچگونه منتى بر مؤمنان در اين اجر و پاداش
گذارده نمىشود (ولى معنى اول مناسبتر به نظر مىرسد).
نكته: اهميت فوق العاده زكات در اسلام:
آيه فوق با تعبير تكان دهندهاش تاكيد مجددى است بر اهميت اين فريضه اسلامى،
خواه به معنى زكات واجب گرفته شود يا به مفهوم وسيع و گستردهتر، و بايد چنين باشد
زيرا:
" زكات" يكى از عوامل مهم عدالت اجتماعى و مبارزه با فقر و محروميت،
و پر كردن فاصلههاى طبقاتى، و تقويت بنيه مالى حكومت اسلامى، و پاكسازى روح و
جان از حب دنيا و مال پرستى، و خلاصه وسيله بسيار مؤثرى براى قرب الهى است.
در بسيارى از روايات اسلامى تعبيراتى آمده است كه نشان مىدهد" ترك
زكات" در سر حد كفر است و شبيه تعبيرى است كه در آيات فوق آمده، به عنوان