responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 218

بخيل و بى ايمان قرار دارند، و جزاى آنها، پرداخته مى‌گويد:" كسانى كه ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند اجر و پاداشى جاودانى و قطع ناشدنى دارند" (إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ‌).

" ممنون" از ماده" من" در اينجا به معنى قطع يا نقص است، بنا بر اين" غير ممنون" يعنى" غير مقطوع" و بدون نقص، بعضى واژه" منون" (بر وزن زبون) به معنى مرگ را نيز از همين ماده دانسته‌اند و همچنين" منت گذاردن با زبان" را، چرا كه اولى قطع و پايان عمر است، و دومى نعمت و شكر را قطع مى‌كند [1] بعضى از مفسران نيز گفته‌اند: منظور از" غير ممنون" در اينجا اين است كه هيچگونه منتى بر مؤمنان در اين اجر و پاداش گذارده نمى‌شود (ولى معنى اول مناسبتر به نظر مى‌رسد).

نكته: اهميت فوق العاده زكات در اسلام:

آيه فوق با تعبير تكان دهنده‌اش تاكيد مجددى است بر اهميت اين فريضه اسلامى، خواه به معنى زكات واجب گرفته شود يا به مفهوم وسيع و گسترده‌تر، و بايد چنين باشد زيرا:

" زكات" يكى از عوامل مهم عدالت اجتماعى و مبارزه با فقر و محروميت، و پر كردن فاصله‌هاى طبقاتى، و تقويت بنيه مالى حكومت اسلامى، و پاك‌سازى روح و جان از حب دنيا و مال پرستى، و خلاصه وسيله بسيار مؤثرى براى قرب الهى است.

در بسيارى از روايات اسلامى تعبيراتى آمده است كه نشان مى‌دهد" ترك زكات" در سر حد كفر است و شبيه تعبيرى است كه در آيات فوق آمده، به عنوان‌


[1]" راغب" در مفردات در ماده" من"

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 218
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست