نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 190
و جريان بادها را آن چنان منظم قرار داده كه مىتوان از آنها در مسيرهاى معينى
پيوسته استفاده كرد و" با آن به ديدار آشنا رسيد".
***
در آخرين آيه مورد بحث براى تاكيد و گرفتن اقرار از همگان مىفرمايد:
" خدا آياتش را همواره به شما نشان مىدهد، بگوئيد كداميك از آيات خدا را
مىتوانيد انكار كنيد"؟! (وَ
يُرِيكُمْ آياتِهِ فَأَيَّ آياتِ اللَّهِ تُنْكِرُونَ).
آيا آيات و نشانههاى او را در" آفاق" مىتوانيد انكار كنيد يا آيات
او را در انفس؟ آيا آيات او را در آفرينش خود از خاك و سپس پيمودن مراحل جنينى، و
مراحل بعد از تولد را مىتوانيد انكار كنيد، يا نشانههاى او را در مساله حيات و
مرگ؟
و آيا آيات الهى را در آسمان و زمين و آفرينش شب و روز مىتوان با ديده انكار
نگريست؟ و يا آفرينش وسائلى براى ادامه حيات همچون انعام و چهارپايان؟
بر هر كجا كه بنگريد آثار خدا نمايان است،" كور باد چشمى كه او را
نبيند".
به راستى با اينكه آيات و نشانههاى او براى همگان روشن است چرا گروهى راه
انكار را پيش مىگيرند؟
مفسر بزرگ مرحوم طبرسى در پاسخ اين سؤال مىگويد: اين انكار ممكن است از سه
امر ناشى گردد:
1-" هوا پرستى" كه سبب مىشود انسان با شبهات بىاساس چهره حق را
بپوشاند (و به هوى و هوس خويش ادامه دهد، چرا كه قبول حق او را محدود مىسازد، از
يك سو وظائفى براى او تعيين مىكند، و از سوى ديگر محدوديتهايى اما هواپرستانى كه
نمىخواهند نه آن وظائف را بپذيرند و نه اين محدوديتها را به انكار حق برمىخيزند
هر چند دلائل آن روشن و آشكار باشد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 190