responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 190

و جريان بادها را آن چنان منظم قرار داده كه مى‌توان از آنها در مسيرهاى معينى پيوسته استفاده كرد و" با آن به ديدار آشنا رسيد".

***
در آخرين آيه مورد بحث براى تاكيد و گرفتن اقرار از همگان مى‌فرمايد:

" خدا آياتش را همواره به شما نشان مى‌دهد، بگوئيد كداميك از آيات خدا را مى‌توانيد انكار كنيد"؟! (وَ يُرِيكُمْ آياتِهِ فَأَيَّ آياتِ اللَّهِ تُنْكِرُونَ‌).

آيا آيات و نشانه‌هاى او را در" آفاق" مى‌توانيد انكار كنيد يا آيات او را در انفس؟ آيا آيات او را در آفرينش خود از خاك و سپس پيمودن مراحل جنينى، و مراحل بعد از تولد را مى‌توانيد انكار كنيد، يا نشانه‌هاى او را در مساله حيات و مرگ؟

و آيا آيات الهى را در آسمان و زمين و آفرينش شب و روز مى‌توان با ديده انكار نگريست؟ و يا آفرينش وسائلى براى ادامه حيات همچون انعام و چهارپايان؟

بر هر كجا كه بنگريد آثار خدا نمايان است،" كور باد چشمى كه او را نبيند".

به راستى با اينكه آيات و نشانه‌هاى او براى همگان روشن است چرا گروهى راه انكار را پيش مى‌گيرند؟

مفسر بزرگ مرحوم طبرسى در پاسخ اين سؤال مى‌گويد: اين انكار ممكن است از سه امر ناشى گردد:

1-" هوا پرستى" كه سبب مى‌شود انسان با شبهات بى‌اساس چهره حق را بپوشاند (و به هوى و هوس خويش ادامه دهد، چرا كه قبول حق او را محدود مى‌سازد، از يك سو وظائفى براى او تعيين مى‌كند، و از سوى ديگر محدوديتهايى اما هواپرستانى كه نمى‌خواهند نه آن وظائف را بپذيرند و نه اين محدوديتها را به انكار حق برمى‌خيزند هر چند دلائل آن روشن و آشكار باشد).

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 190
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست