نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 176
سوره قصص مىخوانيم: إِذْ قالَ لَهُ
قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ:" به خاطر بياور هنگامى را كه قومش به او گفتند
اينهمه شادى مغرورانه مكن كه خداوند شادى كنندگان مغرور را دوست نمىدارد".
البته اين تفاوت بايد از قرائن شناخته شود، و پيداست كه در آيه مورد بحث"
فرح" از نوع دوم منظور است.
" تمرحون" از ماده" مرح" (بر وزن فرح) به گفته جمعى از
ارباب لغت و مفسران به معنى شدت فرح، و گستردگى آن است.
و بعضى آن را به معنى شادى به خاطر مطالب بىاساس دانستهاند.
در حالى كه بعضى ديگر آن را به معنى شادى توام با يك نوع طرب و به كار گرفتن
نعمتهاى الهى در مسير باطل شمردهاند.
ظاهر اين است كه همه اين معانى به يك مطلب باز مىگردد، زيرا شدت شادى و افراط
در آن سر از همه اين مسائل در مىآورد، و با انواع گناهان و آلودگيها و عياشى و
هوسرانى توام مىشود [1] آرى اينگونه شاديهاى توام با غرور و غفلت و بيخبرى، و همراه با هوسرانى و
شهوت، انسان را به سرعت از خدا دور مىكند، و از درك حقايق باز مىدارد، واقعيتها
را شوخى، و حقايق را مجاز جلوه مىدهد، و چنين كسانى سرنوشتى جز آنچه در آيات فوق
گفته شد ندارند.
***
اينجاست كه به آنها خطاب مىشود كه:" وارد شويد از درهاى جهنم، و جاودانه
در آن بمانيد" (ادْخُلُوا أَبْوابَ
جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها).
" و چه بد جايگاهى است جايگاه متكبران" (فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِينَ).
[1]" راغب" در"
مفردات" مىگويد: الفرح انشراح الصدر بلذة عاجلة و اكثر ما يكون ذلك فى
اللذات البدنية و المرح شدة الفرح و التوسع فيه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 176