نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 122
مىشويد؟! 48- مستكبران مىگويند: ما همگى در آن هستيم، خداوند در ميان
بندگانش (به عدالت) حكم كرده است.
49- و آنها كه در آتشند به خازنان جهنم مىگويند: از پروردگارتان بخواهيد يك
روز عذاب را از ما بردارد.
50- آنها مىگويند: آيا پيامبران شما با دلائل روشن به سراغتان نيامدند؟
مىگويند: آرى آنها مىگويند: پس هر چه مىخواهيد دعا كنيد، ولى دعاى كافران (به
جايى نمىرسد و) جز در ضلالت نيست.
تفسير: محاجه ضعفا و مستكبران در دوزخ!
از آنجا كه مؤمن آل فرعون در پايان سخنانش جمعيت فرعونيان را به مساله قيامت و
عذاب دوزخ توجه داد، آيات مورد بحث رشته سخن را در همين زمينه به دست گرفته و
دنبال مىكند، و صحنههايى از گفتگوى پرخاشگرانه دوزخيان را در دل آتش منعكس
مىسازد.
نخست مىفرمايد:" بخاطر بياور هنگامى را كه آنها در آتش دوزخ محاجه و
گفتگو مىكنند،" ضعفا" به" مستكبران" مىگويند: ما پيروان شما
بوديم، آيا اكنون سهمى از عذاب و نصيبى از آتش دوزخ را بجاى ما پذيرا
مىشويد"؟
(وَ إِذْ يَتَحاجُّونَ فِي النَّارِ فَيَقُولُ الضُّعَفاءُ
لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ
عَنَّا نَصِيباً مِنَ النَّارِ) [1] منظور از"
ضعفا" كسانى هستند كه علم كافى و استقلال فكرى نداشتند، چشم و گوش بسته به
دنبال سردمداران كفر حركت مىكردند كه قرآن از آنها
[1] بعضى تصور كردهاند كه مرجع ضمير
در" يتحاجون" آل فرعون مىباشد، ولى قرائن موجود در اين آيات نشان
مىدهد كه آيه مفهوم وسيعى دارد و همه كفار را شامل مىشود
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 122