نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 99
انسانى بوده،
چيزى كه مىتواند به عنوان يك حلقه اتصال همه فرزندان آدم را از هر نژاد و زبان و
قوميت و منطقه جغرافيايى به هم پيوند دهد، آيينهاى الهى است، كه تمام اين مرزها را
در هم مىشكند، و همه انسانها را زير يك پرچم جمع مىكند كه نمونه آن را در مراسم
عبادى سياسى حج مىتوان مشاهده كرد.
و اگر
مىبينيم پارهاى از مذاهب، عامل اختلاف و درگيرى شدهاند، به خاطر آميخته شدن
آنها با خرافات و تعصبهاى كوركورانه است، و گر نه مذاهب دست نخورده آسمانى، همه جا
عامل وحدت بهشمار مىآيد.
5- دليلى
بر عصمت پيامبران
" علامه
طباطبايى" در" الميزان" بعد از آنكه معصوم بودن پيامبران را به سه
شاخه تقسيم مىكند 1- عصمت از خطا به هنگام دريافت وحى 2- عصمت از خطا در تبليغ
رسالت 3- عصمت از گناه و آنچه مايه هتك حرمت عبوديت است و مىگويد: آيه مورد بحث
دليل بر عصمت از خطا در تلقى وحى و تبليغ رسالت است زيرا هدف از بعثت آنها اين
بوده كه مردم را بشارت و انذار دهند و حق در اعتقاد و عمل را روشن سازند و از اين
طريق آنها را هدايت كنند و مسلما اين هدف بدون عصمت در تلقى وحى و تبليغ رسالت
ممكن نيست.
شاخه سوم
عصمت را نيز از آيه مىتوان استفاده كرد چرا كه اگر خطايى در تبليغ رسالت صورت
گيرد خود عاملى براى اختلاف خواهد بود و اگر ناهماهنگى ميان عمل و گفتار مبلغان
وحى از طريق عصيان حاصل شود آن نيز عامل اختلاف است بنا بر اين از آيه فوق مىتوان
اشاراتى به عصمت در هر سه بخش استفاده كرد. [1]