اشاره به
اينكه مشيت الهى كه آميخته با حكمت اوست گزاف و بى حساب نيست و از هر گونه تبعيض
ناروا بر كنار است.
تمام كسانى
كه داراى نيت پاك و روح تسليم در برابر حقاند مشمول هدايتهاى او مىشوند.
اشتباهات عقيدتى آنها اصلاح مىگردد و از روشنبينىهاى مخصوصى برخوردار مىشوند
بر توفيق آنان براى يافتن راه راست مىافزايد و آنها را از اختلافات و مشاجرات
دنيا پرستان بى ايمان بر كنار مىدارد و آرامش روح و اطمينان خاطر و سلامت جسم و
جان به آنها مىبخشد.
***
نكتهها:
1- دين و
اجتماع
از آيه فوق
به خوبى اين حقيقت استفاده مىشود كه دين و جامعه بشرى در حقيقت ناگسستنى هستند
هيچ جامعهاى نمىتواند بدون مذهب و ايمان به خدا و رستاخيز زندگى صحيحى داشته
باشد.
قوانين بشرى،
علاوه بر اينكه غالبا مايه اختلاف و پراكندگى ملتهاست، چون ضامن اجرايى از درون،
يعنى ايمان به خدا، سرچشمه نمىگيرد، تنها يك مسئوليت برون ذاتى ايجاد مىكند و
نمىتواند بطور كامل به اختلافات و تضادها پايان دهد، آزمايشهاى انسانى در اين چند
قرن اخير اين حقيقت را به خوبى ثابت كرده است و دنياى به اصطلاح متمدن اما فاقد
ايمان، مرتكب فجايع و گناهانى مىشود كه هيچ گاه در جامعه عقب افتاده ديده نشده
است.
ضمنا منطق
اسلام در عدم جدايى دين از سياست، يعنى تدبير جامعه اسلامى نيز روشن مىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 97