responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 88

نكته: رؤيت خداوند غير ممكن است!

بى شك مشاهده حسى تنها در مورد اجسامى صورت مى‌گيرد كه داراى رنگ و مكان و محل است بنا بر اين در مورد ذات خداوند كه ما فوق زمان و مكان است معنى ندارد.

ذات پاك او نه در دنيا با اين چشم ديده مى‌شود و نه در آخرت دلايل عقلى اين مساله به قدرى روشن است كه ما را بى‌نياز از شرح و بسط مى‌كند:

ولى با اين حال متاسفانه جمعى از دانشمندان اهل سنت به استناد بعضى از احاديث ضعيف و پاره‌اى از آيات متشابه اصرار بر اين دارند كه خداوند در قيامت با همين چشم ديده مى‌شود و در قالب جسمى در مى‌آيد و داراى رنگ و مكان است و بعضا آيه مورد بحث را ناظر به اين معنى دانسته‌اند و شايد توجه به اين حقيقت ندارند كه چه مفاسد و مشكلاتى از اين رهگذر به وجود مى‌آيد.

البته مشاهده خداوند با چشم دل هم در اين جهان ممكن است و هم در جهان ديگر و مسلما در قيامت كه ذات پاك او ظهور و بروز قويترى دارد اين مشاهده قويتر خواهد بود.

در حديثى از امام صادق ع مى‌خوانيم كه در پاسخ اين سؤال" آيا خداوند در قيامت ديده مى‌شود" فرمود: منزه است خداوند از چنين چيزى و بسيار منزه است سپس افزود

ان الأبصار لا تدرك الا ما له لون و كيفيت و اللَّه تعالى خالق الالوان و الكيفية

، چشمها جز چيزهايى كه داراى رنگ و كيفيت است نمى‌بيند در حالى كه خداوند خالق رنگها و كيفيتها است‌ [1] درباره عدم امكان رؤيت خداوند در دنيا و آخرت ذيل آيات مختلف تفسير نمونه از جمله ذيل آيه 103 سوره انعام (لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ) شرح كافى داده شده و از آن مشروح‌تر در جلد چهارم پيام قرآن از صفحه 221 تا 250 بحث شده است‌


[1] نور الثقلين جلد 1 صفحه 753.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 88
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست