نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 82
كشمكشها و
تصادمها است، و اگر نيروى معنوى ايمان، آدمى را كنترل نكند، صلح غير ممكن است.
بلكه مىتوان
گفت از دعوت عمومى اين آيه، كه همه مؤمنان را بدون استثناء از هر زبان و نژاد و
منطقه جغرافيايى و قشر اجتماعى، به صلح و صفا دعوت مىكند، استفاده مىشود كه در
پرتو ايمان به خدا، تشكيل حكومت واحد جهانى كه صلح در سايه آن همه جا آشكار گردد
امكانپذير است.
اصولا در
مقابل عوامل پراكندگى (زبان و نژاد و ...) يك حلقه محكم اتصال در ميان قلوب بشر
لازم است، و اين حلقه اتصال تنها ايمان به خداست كه ما فوق اين اختلافات است.
ايمان به
خدا، و تسليم در برابر فرمان او، نقطه وحدت جامعه انسانيت، و رمز ارتباط اقوام و
ملتها است، و نمونه جالبى از آن را در مراسم حج مىتوان مشاهده كرد كه چگونه
انسانهايى با رنگهاى مختلف، از نژادهاى متفاوت و داراى زبان و قوميت و منطقه
جغرافيايى ناهماهنگ، همگى برادروار در كنار هم قرار گرفته و در آن مراسم بزرگ
روحانى شركت دارند، و در نهايت صلح و صفا به هم مىنگرند، و اگر آن را با نظامى كه
بر كشورهاى فاقد ايمان به خدا حاكم است كه چگونه ناامنى از نظر جان و مال و عرض و
ناموس، حاكم مىباشد، مقايسه كنيم، تفاوت ميان جوامع با ايمان و بى ايمان از نظر
سلم و صلح و سلام و آرامش، روشن مىشود.
اين احتمال
نيز در تفسير آيه داده شده است كه بعضى از اهل كتاب (يهود و نصارى) هنگامى كه وارد
اسلام مىشدند، نسبت به بعضى از عقايد يا برنامههاى پيشين خود وفادار بودند و لذا
به آنها دستور داده شد كه با تمام وجود وارد اسلام
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 82