نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 74
و دشمنى است.
***
سپس
مىافزايد:" نشانه دشمنى باطنى او اين است كه وقتى روى بر مىگرداند و از نزد
تو خارج مىشود، كوشش مىكند كه در زمين فساد به راه بيندازد، و زراعت و چهارپايان
را نابود كند (با اينكه مىداند) خدا فساد را دوست ندارد" (وَ
إِذا تَوَلَّى سَعى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ
النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْفَسادَ).
آرى اين گونه
خداوند پرده از روى كار آنها بر مىدارد و درون قلبشان را براى پيامبرش آشكار
مىسازد، زيرا اگر اينها در اظهار دوستى و محبت، به پيامبر اسلام ص و پيروان او
صادق بودند هرگز دست به فساد و تخريب نمىزدند، و به زراعتها و دامها، بيرحمانه
هجوم نمىآوردند، ظاهر آنان دوستى خالصانه است، اما در باطن، بى رحمترين، و
سرسختترين دشمنانند.
بسيارى از
مفسران، احتمال دادهاند كه مقصود از جمله" إِذا
تَوَلَّى" همان مساله قبول ولايت و حكومت است، يعنى منافقان هنگامى كه
به مرحلهاى از حكومت و سلطه برسند، دست به فساد و خرابى زده و ظلم و ستم را در
ميان بندگان خدا به راه مىاندازند و به خاطر ظلم و ستم آنها آباديها رو به ويرانى
مىگذارد، دامها هلاك مىشوند، و جان و مال مردم بر باد مىرود
[1]" حرث" به معنى زراعت، و" نسل" به معنى اولاد
است، و بر اولاد انسان و غير انسان اطلاق مىشود، بنا بر اين هلاك كردن حرث و نسل
به معنى از ميان بردن هر گونه موجود زنده است، اعم از موجودات زنده نباتى، يا
حيوانى و انسانى.
[1] تفسير الميزان، جلد 2 صفحه 96- در تفسير
مجمع البيان و ابو الفتوح رازى و تفسير كبير ذيل آيه مورد بحث نيز به اين معنى
اشاره شده است، ولى اين قول با شان نزول آيات سازگار نيست، هر چند مفهوم آيه وسيع
و گسترده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 74