نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 66
ذكر
كردهاند، در روايتى از امام صادق ع به معنى وسعت رزق و حسن خلق در دنيا و خشنودى
خدا و بهشت در آخرت تفسير شده است (
انها السعة
فى الرزق و المعاش و حسن الخلق فى الدنيا و رضوان اللَّه و الجنة فى الاخرة
).
[1] و بعضى از مفسران آن را به معنى علم و عبادت در دنيا و بهشت در
آخرت، يا مال در دنيا، و بهشت در آخرت، يا همسر خوب و صالح در دنيا و بهشت در آخرت
دانستهاند در حديثى نيز از پيامبر اكرم ص آمده است:
من اوتى
قلبا شاكرا و لسانا ذاكرا و زوجة مؤمنة تعينه على امر دنياه و اخراه فقد اوتى فى
الدنيا حسنة و فى الاخرة حسنة و وقى عذاب النار،
" كسى
كه خدا به او قلبى شاكر، زبانى مشغول به ذكر حق، و همسرى با ايمان كه او را در
امور دنيا و آخرت يارى كند ببخشد، نيكى دنيا و آخرت را به او داده و از عذاب آتش
باز داشته شده" [2] بديهى است حسنه به معنى هر
گونه خير و خوبى است و مفهومى وسيع و گسترده دارد كه تمام مواهب مادى و معنوى را
شامل مىشود، بنا بر اين آنچه در روايات فوق يا كلمات مفسران آمده است بيان
مصداقهاى روشن آن مىباشد، و مفهوم آيه را محدود نمىكند، و اينكه بعضى از مفسران
تصور كردهاند" حسنه" چون در آيه به صورت مفرد نكره است هر گونه نيكى را
شامل نمىشود و لذا در تعيين مصداق آن در ميان مفسران گفتگو است
[3] اشتباهى بيش نيست زيرا گاه مىشود كه مفرد نكره نيز معنى جنس
مىبخشد و مورد آيه ظاهرا از اين قبيل است و به گفته بعضى از مفسران، افراد با
ايمان اصل حسنه را از خدا مىخواهند بدون اينكه نوعى از آن را انتخاب كنند، و همه
را واگذار به مشيت و اراده و انعام الهى مىنمايند [4]