نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 648
مدينه بفرستد تا از پيغمبر ص سؤال كنند آيا براى او راه بازگشتى وجود دارد يا
نه؟
آيات فوق نازل شد و قبولى توبه او را با شرايط خاصى اعلام داشت،" حارث بن
سويد" خدمت پيامبر ص رسيد و مجددا اسلام آورد و تا آخرين نفس به اسلام وفادار
ماند (ولى يازده نفر ديگر از پيروان او كه از اسلام برگشته بودند به حال خود باقى
ماندند) [1] در
تفسير الدر المنثور و بعضى تفاسير ديگر شان نزولهاى ديگرى براى آيات فوق نقل شده
كه تفاوتهاى زيادى با آنچه نقل كرديم ندارد.
تفسير: كيفر ارتداد
در آيات گذشته سخن از آيين اسلام بود كه تنها آيين مقبول الهى است در اين آيات
سخن از كسانى است كه اسلام را پذيرفته و سپس از آن برگشتهاند كه در اصطلاح"
مرتد" ناميده مىشوند.
مىفرمايد:" چگونه خداوند جمعيتى را هدايت مىكند كه بعد از ايمان و
گواهى به حقانيت رسول، و آمدن نشانههاى روشن براى آنها كافر شدند و خدا جمعيت
ستمكاران را هدايت نمىكند"؟ (كَيْفَ
يَهْدِي اللَّهُ قَوْماً كَفَرُوا بَعْدَ إِيمانِهِمْ وَ شَهِدُوا أَنَّ
الرَّسُولَ حَقٌّ وَ جاءَهُمُ الْبَيِّناتُ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ
الظَّالِمِينَ).
چرا خداوند آنها را هدايت نمىكند؟ دليل آن روشن است آنها پيامبر را با
نشانههاى روشن شناختهاند و به رسالت او گواهى دادهاند بنا بر اين در بازگشت و
عدول از اسلام در واقع ظالم و ستمگرند و كسى كه آگاهانه ظلم و ستم مىكند لايق
هدايت الهى نيست او زمينههاى هدايت را در وجود خود از ميان برده است.
منظور از" بينات" در آيه فوق، قرآن مجيد و ساير معجزات پيامبر اسلام
است