در آيه بعد قرآن مجيد پيمانشكنان را مورد مذمت و تهديد
قرار مىدهد و مىگويد:" سپس هر كس (بعد از اين همه پيمانهاى مؤكد و ميثاقهاى
محكم) سرپيچى كند و روى گرداند (و به پيامبرى همچون پيامبر اسلام كه بشارت ظهورش همراه
نشانههاى او در كتب پيشين آمده ايمان نياورد) فاسق و خارج از اطاعت فرمان
خداست" (فَمَنْ تَوَلَّى بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ
هُمُ الْفاسِقُونَ).
و مىدانيم كه خداوند اينگونه فاسقان لجوج و متعصب را هدايت نمىكند همانگونه
كه در آيه 80 سوره توبه آمده است: وَ اللَّهُ
لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ و كسى كه مشمول
هدايت الهى نشد سرنوشتش دوزخ و عذاب شديد الهى است.
***
نكتهها:
1- آيا آيه فوق تنها در باره بشارت انبياء پيشين و پيمان آنها نسبت به پيامبر
اسلام است؟ يا هر پيامبرى را كه بعد از پيامبر ديگرى مبعوث شده در بر مىگيرد؟
ظاهر تعبيرات آيه يك مساله كلى و عمومى است، اگر چه خاتم پيامبران مصداق بارز
آن است و با روح مفاهيم قرآن نيز همين معنى وسيع و گسترده مناسب است بنا بر اين
اگر مىبينيم در اخبارى تصريح شده كه منظور از آن پيغمبر گرامى اسلام است از قبيل
تفسير آيه و تطبيق آن بر يك مصداق روشن محسوب مىگردد نه اين
[1]" اصر" در اصل به معنى
گره زدن چيزى و يا نگهدارى آن با قهر و غلبه است و به امورى كه انسان را از كارهاى
مهم باز مىدارد" اصر" گفته مىشود و به همين مناسبت به پيمان مؤكد اين
واژه اطلاق شده زيرا شكستن آن انسان را از ثواب و خيرات محروم و ممنوع مىسازد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 639