responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 623

پاسخ:

چنين نسبتى به اسلام دادن بدون ترديد" تهمت" است زيرا از جمله احكام قطعى اسلام كه در روايات متعددى به آن اشاره شده اين است كه خيانت در امانت جايز نيست خواه اين امانت مربوط به مسلمانان باشد يا غير آنها و حتى مشركان و بت پرستان، در حديث معروفى از امام سجاد ع نقل شده كه فرمود:

" عليكم باداء الامانة فو الذى بعث محمدا بالحق نبيا لو ان قاتل ابى الحسين بن على بن ابى طالب ائتمننى على السيف الذى قتله به لاديته اليه‌

" [1]" اداى امانت بر همه شما لازم است سوگند به خدايى كه محمد ص را به حق مبعوث كرده است اگر قاتل پدرم حسين بن على بن ابى طالب ع همان شمشيرى را كه با آن مرتكب قتل او شد به رسم امانت به من مى‌سپرد (و من از او مى‌پذيرفتم) امانت او را ادا مى‌كردم".

در روايت ديگرى از امام صادق ع نقل شده كه فرمود:

" ان اللَّه لم يبعث نبيا قط الا بصدق الحديث و اداء الامانة مؤداة الى البر و الفاجر

" [2]،" خداوند هيچ پيامبرى را مبعوث نكرد مگر اينكه (راستگويى) و (اداى امانت) جزء برنامه‌هاى او بود كه هم در باره نيكان و هم بدان بايد رعايت گردد".

بنا بر اين آنچه در آيه فوق در مورد اقدام يهود بر خيانت در امانت و منطق آنها براى توجيه اين خيانت گفته شد به هيچ وجه در باره مسلمانان اجازه داده نشده است و آنها موظف‌اند كه در امانات مردم- بدون هيچگونه استثناء- خيانت نكنند.

2- كلمه" بلى" در لغت عرب براى اثبات مطلبى است ولى معمولا در مواردى ذكر مى‌گردد كه سؤال به صورت منفى طرح شود، مانند اينكه خداوند


[1] امالى صدوق، صفحه 149 و در امالى مترجم صفحه 246 حديث 6 مجلس 43 و سفينة البحار.

[2] مشكاة الانوار، به نقل از سفينة البحار ماده" امن".

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 623
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست