نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 620
او را به واسطه خيانت در امانت نكوهش مىكند.
بعضى گفتهاند كه منظور در جمله اول جمعى از نصارى بودند و اما كسانى كه خيانت
در امانت نمودند يهود مىباشند اگر هر دو هم مراد باشد مانعى ندارد زيرا مىدانيم
گرچه غالب آيات قرآن در مورد خاص نازل شده اما جنبه عمومى دارد و به اصطلاح مورد
مخصص نخواهد بود.
تفسير: خائنان و امينان اهل كتاب
آيات فوق چهره ديگرى از اهل كتاب را مشخص مىكند، زيرا جمعى از يهود عقيده
داشتند كه مسئول حفظ امانتهاى ديگران نيستند حتى حق دارند امانات آنها را تملك
كنند منطق آنها اين بود كه مىگفتند ما اهل كتابيم، و پيامبر الهى و كتاب آسمانى
او در ميان ما بوده است، بنا بر اين اموال ديگران براى ما احترامى ندارد، ولى همه
اهل كتاب با اين طرز تفكر غير انسانى موافق نبودند، بلكه گروهى از آنان خود را
موظف به پرداخت حقوق ديگران مىدانستند.
در نخستين آيه مورد بحث، قرآن به هر دو گروه اشاره كرده، حق هر كدام را ادا
مىكند، مىفرمايد:" در ميان اهل كتاب كسانى هستند كه اگر ثروت زيادى به رسم
امانت به آنها بسپارى به تو باز مىگردانند (و به عكس) كسانى هستند كه اگر يك
دينار به عنوان امانت به آنها بسپارى به تو باز نمىگردانند مگر تا زمانى كه بالاى
سر آنها ايستاده (و بر آنها مسلط) باشى" (وَ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطارٍ
يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَ مِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينارٍ لا يُؤَدِّهِ
إِلَيْكَ إِلَّا ما دُمْتَ عَلَيْهِ قائِماً).
" قنطار" همان گونه كه در تفسير آيه 14 همين سوره گفته شد در اصل به
معنى چيز محكم است سپس به مال زياد نيز گفته شده، پل را به خاطر استحكامش قنطره، و
اشخاص با هوش را" قنطر" مىگويند چون داراى تفكر محكمى هستند،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 620