نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 610
را گمراه كنند" (وَدَّتْ
طائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَوْ يُضِلُّونَكُمْ) [1][2] غافل از اينكه تربيت مسلمانان در مكتب پيامبر ص به اندازهاى حساب شده و
آگاهانه بود كه احتمال بازگشت وجود نداشت، آنها اسلام را با تمام هستى خود دريافته
بودند و به آن عشق مىورزيدند، بنا بر اين دشمنان نمىتوانستند آنها را گمراه
سازند.
بلكه به گفته قرآن در ادامه اين آيه" آنها تنها خودشان را گمراه مىكنند
و نمىفهمند" (وَ ما يُضِلُّونَ إِلَّا
أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَشْعُرُونَ).
زيرا آنها با القاء شبهات و نسبت دادن خلافها به اسلام و پيامبر ص روح بدبينى
را در روح خود پرورش مىدادند زيرا كسى كه در صدد عيبجويى و خردهگيرى است،
نقطههاى قوت را نمىبيند و گاه بر اثر تعصب و لجاجت نقاط نورانى و قوت در نظرش
تاريك و منفى جلوه مىكند و به همين دليل روز به روز بيشتر از حق فاصله مىگيرد.
جمله" وَ ما يَشْعُرُونَ" (آنها متوجه نيستند و نمىفهمند) گويا اشاره به همين نكته روانى است كه
انسان ناخودآگاه تحت تاثير سخنان خويش است. و به هنگامى كه سعى دارد ديگران را با
سفسطه و دروغ و تهمت گمراه كند خودش از آثار آن بر كنار نخواهد بود و اين
خلافگويىها كم كم در روح و جان او چنان اثر مىگذارد كه به صورت يك عقيده راسخ
در مىآيد، و آنها را باور مىكند و براى هميشه گمراه مىشود.
***
[1]" لو" در جمله" لَوْ يُضِلُّونَكُمْ" به معنى" ان" مصدريه است، و از آنجا كه" لو" معنى
تمنى را در اين گونه موارد مىرساند، به جاى آن نشسته تا رساتر باشد.
[2]" طائفة" از ماده"
طواف" به معنى حركت دور چيزى است، و از آنجا كه در گذشته براى مسائل ايمنى و
امنيتى، به صورت دسته جمعى، مسافرت مىكردند، واژه طائفه، بر آنها اطلاق شد و سپس
به هر گروه و جمعيتى طائفه گفتند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 610