نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 607
براى اثبات پيوند خود با ابراهيم ذكر مىكردند، هيچگونه ارزشى ندارد و ولايت و
ارتباط با پيامبران تنها از طريق ايمان خالص به خداوند و پيروى از مكتب آنها است و
به اين طريق ثابت مىشود كه پيوند واقعى پيوند مكتبى است چه كسانى كه در زمان او
زندگى داشتند و از او پيروى كردند (لَلَّذِينَ
اتَّبَعُوهُ).
و چه كسانى كه بعد از او به مكتب و برنامه او وفادارى نشان دادند، مانند"
اين پيامبر اسلام ص و پيروان او" (وَ
هذَا النَّبِيُّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا).
اهل كتاب با عقائد شرك آميز خود كه اساسىترين اصل دعوت ابراهيم ع يعنى توحيد
را زير پا گذاردهاند، و يا بت پرستان عرب كه درست در نقطه مقابل آئين ابراهيم ع
قرار گرفتهاند، چگونه مىتوانند خود را پيرو ابراهيم و در خط او بدانند، آرى بايد
اعتراف كنيم كه نزديكترين افراد به ابراهيم پيامبر اسلام و پيروان او هستند كه در
اصول و فروع اسلام به او وفادار ماندند.
و در پايان آيه به آنها كه پيرو واقعى مكتب پيامبران بزرگ خدا بودند بشارت
مىدهد كه" خداوند ولى و سرپرست مؤمنان است" (وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ).
نكته: مهمترين پيوند، پيوند مكتبى است
در آيه فوق ضمنا اين حقيقت بيان شده است كه هيچ رابطهاى بالاتر از رابطه
مكتبى نيست، بلكه ارتباط با مردان خدا و اولياء اللَّه تنها از همين طريق است.
بنا بر اين هيچ كس نمىتواند، ادعاى ارتباط با پيامبر اسلام ص و امامان معصوم
ع كند مگر از همين طريق.
در روايات اسلامى نيز روى اين موضوع، با صراحت تكيه شده است از جمله در حديثى
از على ع مىخوانيم:
ان اولى الناس بالانبياء اعملهم بما جاءوا به ثم تلا هذه الاية (إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ ...) و قال ان ولى محمد ص من اطاع
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 607