نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 588
خاضع در پيشگاه خدا" [1] در اينجا كلمه" امت" كه اسم جمع است بر فرد
اطلاق شده است.
4- نوههاى دخترى فرزندان ما هستند.
ضمنا از آيه مباهله استفاده مىشود كه به فرزندان دختر نيز حقيقتا"
ابن" گفته مىشود بر خلاف آنچه در جاهليت مرسوم بود كه تنها فرزندان پسر را
فرزند خود مىدانستند، و مىگفتند:
بنونا بنو ابنائنا و بناتنا
بنوهن ابناء الرجال الأباعد
يعنى، فرزندان ما تنها پسرزادههاى ما هستند اما دخترزادههاى ما- فرزندان مردم
بيگانه محسوب مىشوند نه فرزندان ما! اين طرز تفكر مولود همان سنت غلطى بود كه در
جاهليت عرب دختران و زنان را عضو اصلى جامعه انسانى نمىدانستند و آنها را در حكم
ظروفى براى نگاهدارى پسران مىپنداشتند! چنان كه شاعر آنها مىگويد:
و انما امهات الناس اوعية
مستودعات و للانساب اباء:
" مادران مردم، حكم ظروفى براى پرورش آنها دارند- و براى نسب تنها پدران
شناخته مىشوند"! ولى اسلام اين طرز تفكر را به شدت در هم كوبيد و احكام
فرزند را بر فرزندان پسرى و دخترى يكسان جارى ساخت.
در سوره انعام آيه 84- 85 در باره فرزندان ابراهيم مىخوانيم: