نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 571
بَيْنَكُمْ فِيما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ).
يعنى آنچه از پيروزيها گفته شد مربوط به اين جهان است محاكمه نهايى و گرفتن
نتيجه اعمال چيزى است كه در آخرت خواهد آمد.
نكته: آيا آيين مسيح ع تا پايان جهان باقى خواهد بود؟
در اينجا سؤالى پيش مىآيد كه طبق اين آيه، يهود و نصارى تا دامنه قيامت در
جهان خواهند بود، و همواره اين دو مذهب به زندگى خود ادامه خواهند داد، با اينكه
در اخبار و روايات مربوط به ظهور حضرت مهدى" عج" مىخوانيم، كه او همه
اديان را زير نفوذ خود در مىآورد پاسخ اين سؤال از دقت در روايات مزبور روشن
مىشود، زيرا در روايات مربوط به ظهور حضرت مهدى" عج" مىخوانيم كه هيچ
خانهاى در شهر و بيابان نمىماند مگر اينكه توحيد در آن نفوذ مىكند، يعنى اسلام
به صورت يك آيين رسمى همه جهان را فرا خواهد گرفت و حكومت به صورت يك حكومت اسلامى
در مىآيد، و غير از قوانين اسلام چيزى بر جهان حكومت نخواهد داشت ولى هيچ مانعى
ندارد كه اقليتى از يهود و نصارى، در پناه حكومت حضرت مهدى" عج" با
شرايط" اهل ذمه" وجود داشته باشند.
زيرا مىدانيم حضرت مهدى" عج" مردم را از روى اجبار به اسلام
نمىكشاند، بلكه با منطق پيش مىرود، و توسل او به قدرت و نيروى نظامى براى بسط
عدالت، و برانداختن حكومتهاى ظلم و قرار دادن جهان در زير پرچم عدالت اسلام است،
نه براى اجبار به پذيرفتن اين آيين، و گر نه آزادى و اختيار مفهومى نخواهد داشت.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 571