نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 509
طرف قانونگذاران تعيين شده است، خداوند بزرگ براى هر عملى، كيفر و يا پاداش
خاصى معين نموده است، اين نظريه همان نظريه اجر و مزد، و كيفرهاى مقرراتى است.
2- دسته ديگرى معتقدند كه تمام كيفرها و پاداشها، مخلوق نفس و روح انسانى است
كه روح انسانى بى اختيار در آن جهان آنها را خلق مىكند، به اين بيان كه: اعمال
نيك و بد در اين جهان در روح انسانى، ملكاتى خوب و بد، ايجاد مىنمايد و اين
ملكات، خميره انسان و جزء ذات او مىگردند، و هر يك از اين ملكات، صورتى مناسب
خويش، از نعمت و عذاب ايجاد مىكند، اشخاص خوش باطن در اين جهان با يك سلسله از
افكار و تصورات نيك سر و كار دارند، و افراد ناپاك در خواب و بيدارى با افكار باطل
و تصورات بد خويش مشغولاند.
اين ملكات در روز رستاخيز، خلاق نعمتها و شكنجهها و دردها و آرامش و
عذاباند، و به عبارت ديگر آنچه در باره نعمتهاى بهشت و مجازاتهاى دوزخ مىخوانيم،
همان مخلوقات صفات خوب و بد انسان است، نه چيز ديگر.
3- دسته ديگرى از دانشمندان بزرگ اسلام، راه ديگرى را انتخاب نموده و شواهد
زيادى از آيات و روايات را براى آن آوردهاند و خلاصه آن اين است: هر كردارى از
ما، خواه خوب و خواه بد، يك صورت دنيوى دارد، كه ما آن را مشاهده مىنماييم و يك
صورت اخروى، كه هم اكنون در دل آن عمل نهفته است و روز رستاخيز پس از تحولاتى كه
در آن رخ مىدهد، شكل دنيوى خود را از دست داده و با شكل روز رستاخيز جلوه مىكند
و باعث آرامش و راحتى عمل كننده يا آزار او مىگردد.
***
از ميان نظرات فوق، نظر اخير با ظواهر بسيارى از آيات قرآن كاملا تطبيق
مىكند، بنا بر اين، اعمال انسان كه اشكال مختلفى از انرژيها هستند، طبق قانون
بقاء
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 509