نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 490
چه آرزوى باطل و چه وعده محالى؟! در حالى كه اينها از ترس جان خود، حالت دفاعى
به خويش گرفتهاند و مشغول حفر خندق هستند و با آن دشمن محدود، ياراى جنگ ندارند،
خيال فتح كشورهاى بزرگ جهان را در سر مىپرورانند، در اين موقع آيات مورد بحث نازل
شد و به آنها پاسخ گفت.
تفسير: همه چيز به دست اوست!
در آيات قبل سخن از امتيازاتى بود كه اهل كتاب (يهود و نصارى) براى خود قايل
بودند و خود را از خاصان خداوند مىپنداشتند (علاوه بر اين مدعى بودند حاكميت و
مالكيت نيز از آن آنها است) خداوند در اين دو آيه ادعاى باطل آنان را با اين بيان
جالب رد مىكند، مىفرمايد:" بگو: بارالها! مالك ملكها تويى، تو هستى كه به
هر كس بخواهى و شايسته بدانى حكومت مىبخشى و از هر كس بخواهى حكومت را جدا
مىسازى" (قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي
الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ).
" هر كس را بخواهى بر تخت عزت مىنشانى، و هر كس را اراده كنى بر خاك
مذلت قرار مىدهى" (وَ تُعِزُّ
مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ).
و در يك جمله" كليد تمام خوبيها به دست تواناى تو است، زيرا تو بر هر چيز
توانايى" (بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ
شَيْءٍ قَدِيرٌ).
ناگفته پيدا است كه منظور از اراده و مشيت الهى در اين آيه اين نيست كه بدون
حساب و بى دليل چيزى را به كسى مىبخشد و يا از او مىگيرد، بلكه مشيت او از روى
حكمت و مراعات نظام و مصلحت و حكمت جهان آفرينش و عالم انسانيت است و گاه اين
حكومتها به خاطر شايستگىها است، و گاه حكومت ظالمان هماهنگ ناشايستگى امتها است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 490