نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 486
هنگامى كه آنها را در روزى كه در آن شكى نيست جمع كنيم، و به هر كس آنچه را به
دست آورده داده شود و به آنها ستم نخواهد شد" (فَكَيْفَ إِذا جَمَعْناهُمْ لِيَوْمٍ لا رَيْبَ فِيهِ وَ
وُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ).
آرى در آن روز همه در دادگاه عدل الهى حاضر خواهند شد، و هر كس نتيجه كشته خود
را درو مىكند، و اعمال هر كس به او تسليم مىشود و مجازات آنها هر چه باشد هرگز
ظالمانه نيست زيرا محصول اعمال خود آنها است، و آن روز است كه مىفهمند هيچ
امتيازى بر ديگران ندارند و عدل الهى همه را شامل مىشود.
ضمنا از جمله" ما كَسَبَتْ" به روشنى اين معنى به دست مىآيد كه پاداش و كيفر
قيامت و نجات و بدبختى در جهان ديگر، تنها بستگى به اعمال خود انسان دارد نه به
پندارهاى واهى و خيالات باطل.
نكتهها:
1- آيا ممكن است انسان دروغى بگويد و يا افترايى به خدا ببندد و بعد خودش تحت
تاثير آن واقع گردد و به آن مغرور شود، آن چنان كه قرآن در آيات فوق در باره يهود
نقل مىكند آيا اين باوركردنى است؟
پاسخ اين سؤال چندان مشكل نيست زيرا مساله فريب و جدان از مسائل مسلم
روانشناسى امروز است كه گاهى دستگاه فكر و انديشه در پى اغفال و جدان برمىآيد و
چهره حقيقت را در نظر و جدان خويش دگرگون مىسازد، بسيار ديدهايم افراد آلوده به
گناهان بزرگى همچون قتل و سرقت و يا اعتيادهاى گوناگون با اين كه زشتى اعمال خود
را به خوبى درك مىكنند براى به دست آوردن آرامش كاذب و جدان مىكوشند مردم را
مستحق اين گونه اعمال، جلوه دهند و يا اينكه براى توجيه اعتيادهاى زيان بار خود
گرفتاريهاى زندگى و مشكلات طاقتفرساى اجتماعى را بهانه مىكنند تا پناه بردن خويش
را به مواد مخدر توجيه نمايند به علاوه اينگونه افترائات و امتيازات دروغين را
نسلهاى پيشين اهل كتاب درست
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 486