نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 476
پيامبر اسلام ص چنين بودند.
خداوند در اين آيه به پيامبرش دستور مىدهد كه از بحث و مجادله با آنها دورى
كن و به جاى آن براى راهنمايى و قطع مخاصمه" بگو: به آنها كه اهل كتاب هستند
(يهود و نصارى) و همچنين درس نخواندهها (مشركان) آيا شما هم (همچون من كه تسليم
فرمان حقم) تسليم شدهايد" (وَ قُلْ
لِلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ وَ الْأُمِّيِّينَ أَ أَسْلَمْتُمْ).
" اگر به راستى تسليم شوند هدايت يافتهاند، و اگر روىگردان شوند و
سرپيچى كنند بر تو ابلاغ (رسالت) است" و تو مسئول اعمال آنها نيستى (فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا وَ إِنْ تَوَلَّوْا
فَإِنَّما عَلَيْكَ الْبَلاغُ).
بديهى است منظور تسليم زبانى و ادعايى نيست، بلكه منظور تسليم حقيقى و عملى در
برابر حق است، اگر آنها در برابر سخنان حقيقى سر تسليم فرود آورند، با توجه به
اينكه دعوت تو آشكار و آميخته با منطق و دليل روشن است مسلما ايمان مىآورند و اگر
ايمان نياورند تسليم حق نيستند و تنها دعوى اسلام و تسليم در برابر فرمان حق
دارند.
كوتاه سخن اينكه: وظيفه تو ابلاغ رسالت است، آميخته با دليل و برهان، و اگر
روح حقجويى در آنها باشد پذيرا مىشوند، و اگر نشوند تو وظيفه خود را انجام
دادهاى.
و در پايان آيه مىفرمايد:" خداوند به اعمال و افكار بندگان خود بينا
است" (وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ).
او مدعيان دروغى تسليم را از راستگويان مىشناسد و نيات محاجه كنندگان را كه
براى چه هدفى بحث و گفتگو مىكنند مىداند، و اعمال همه را از نيك و بد مىبيند و
به هر كس جزاى مناسب مىدهد.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 476