نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 46
عين حال،
قرآن مىگويد:" اين ده روز كامل است".
بعضى از
مفسران در تفسير اين جمله گفتهاند اين به خاطر آن است كه" واو" گر چه
معمولا براى جمع است نه براى تخيير، چون گاه در معنى تخيير نيز استعمال مىشود، در
اينجا خداوند براى رفع هر گونه ابهام، جمله" تِلْكَ
عَشَرَةٌ كامِلَةٌ" را فرموده است.
اين احتمال
نيز وجود دارد كه تعبير به" كاملة" اشاره به اين است كه روزه ده روز
مىتواند به طور كامل جانشين قربانى شود، و زوار خانه خدا نبايد از اين بابت نگران
باشند، زيرا تمام ثوابهايى كه براى صاحبان قربانى از سوى خدا داده مىشود، به آنها
داده خواهد شد.
بعضى نيز
گفتهاند: اين تعبير اشاره به نكته لطيفى در مورد عدد ده مىباشد زيرا از يك نظر
عدد ده كاملترين اعداد است، چون هنگامى كه اعداد را از يك شروع مىكنيم تا ده سير
صعودى خود را تكميل مىكند، و اعداد بعد از آن، تكرار و تركيبى است از ده و عددهاى
ديگر مانند يازده و دوازده، عرب به عدد بيست، عشرين مىگويد (يعنى دو عدد ده) و به
سى ثلاثين (سه عدد ده) و همچنين ... [1]
7- بعد به بيان حكم ديگرى پرداخته، مىگويد:" اين برنامه حج تمتع براى كسى
است كه خانواده او نزد مسجد الحرام نباشد" (ذلِكَ
لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرامِ).
بنا بر اين
كسانى كه اهل مكه يا اطراف آن باشند، حج تمتع ندارند، بلكه حج تمتع مخصوص افراد
دور از اين منطقه است، و مشهور و معروف در ميان فقهاء اين است كه هر كس 48 ميل از
مكه دورتر باشد، وظيفه او حج تمتع است، و آنها كه در فاصله كمترى قرار دارند،
وظيفه آنها حج قران يا افراد است، كه عمره آن بعد از
[1]" عشرون" و" عشرين" گر
چه به صورت جمع است، ولى جمع گاهى به دو به بالا اطلاق مىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 46