نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 459
واژه" خيل" اسم جمع است و به معنى" اسبها" يا" اسب
سواران" هر دو است البته در آيه مورد بحث منظور را از آن همان معنى اول است.
كلمه" مسومه" در اصل به معنى" نشاندار" است و نشان داشتن
آن يا به خاطر برازندگى اندام و مشخص بودن چهره و يا به خاطر تعليم و تربيت آنها و
آمادگى براى سوارى در ميدان جنگ است.
بنا بر اين آيه مورد بحث به شش چيز از سرمايههاى مهم زندگى كه عبارتاند از:
زن، فرزند، پولهاى نقد، مركبهاى ممتاز چهارپايانى كه در دامدارى مورد استفاده
هستند (انعام) و زراعتها (حرث) اشاره مىكند كه اركان زندگى مادى انسان را تشكيل
مىدهند.
3- منظور از متاع حيات دنيا چيست؟
متاع به چيزى مىگويند كه انسان از آن بهرهمند مىشود و حيات دنيا به
معنى" زندگى پايين و پست" است بنا بر اين معنى جمله" ذلِكَ مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا" چنين مىشود كه اگر كسى تنها به اين امور ششگانه به عنوان هدف نهايى
عشق ورزد و از آنها به صورت نردبانى در مسير زندگى انسانى بهره نگيرد چنين كسى تن
به زندگى پستى داده.
در حقيقت جمله" الْحَياةِ الدُّنْيا" (زندگى پايين) اشاره به سير تكاملى حيات و زندگى است
كه زندگى اين جهان نخستين مرحله آن محسوب مىگردد لذا در پايان آيه اشارهاى
اجمالى به آن زندگى عالىتر كه در انتظار بشر مىباشد كرده و مىفرمايد:" وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ"، يعنى سرانجام نيك در نزد خداوند است.
4- همانگونه كه اشاره شد در ميان نعمتهاى مادى زنان را مقدم داشته چرا كه در
مقايسه با ديگر نعمتها نقش مهمترى در جلب افكار دنيا پرستان و اقدام آنها بر
جنايات هولناك دارد!
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 459